Programma 5. Verkeer, vervoer en waterstaat

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

“Goede verkeersdoorstroming en -veiligheid zijn  belangrijk. Het recent vastgestelde gemeentelijk  verkeer- en vervoersplan (GVVP) en de uitgangspunten van Duurzaam Veilig zijn daarin leidend. Op basis van  de beleidsuitgangspunten van het GVVP zijn actiepunten geformuleerd waarvan we uitwerking volgens de vastgestelde planning tegemoet zien.”

Bestuurlijke kaders

Terug naar navigatie - Bestuurlijke kaders
  • Beleidsplan openbare verlichting 2022-2030
  • Gemeentelijk verkeer- en vervoerplan (GVVP)
  • Parkeerbeleidsplan Nunspeet
  • Beleids- en beheerplan wegen 2014-2018

Wat willen wij bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen wij bereiken?

Programma 5 Beleidsindicatoren Verkeer, vervoer en waterstaat

Terug naar navigatie - Programma 5 Beleidsindicatoren Verkeer, vervoer en waterstaat

Hieronder weergegeven.

Realisatie van de beleidspunten uit het GVVP 2021 – 2024

In kwartaal 1 van 2022 (januari) wordt het GVVP vastgesteld door de gemeenteraad. 

Naar verwachting kan in de 2e kwartaalrapportage van 2022 deze indicator behandeld worden.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Boekwerk 2022 2023
1e kwartaalrapportage 3 Afgehandelde actiepunten 3 Afgehandelde actiepunten
3e kwartaalrapportage 3 Afgehandelde actiepunten 0 Afgehandelde actiepunten
2e kwartaalrapportage 3 Afgehandelde actiepunten 0 Afgehandelde actiepunten
4e kwartaalrapportage 3 Afgehandelde actiepunten 0 Afgehandelde actiepunten

Verkeersveiligheid

Middels vier andere indicatoren (kpi's)  worden  de verkeersongevallencijfers weergegeven. Zo wordt inzicht geboden in wildaanrijdingen, UMS-ongevallen, letsel ongevallen en ongevallen met dodelijke afloop. Op basis van deze vier indicatoren wordt inzicht verkregen in de verkeersveiligheid, is de trend stabiel, stijgend of dalend? Deze indicator toont het aantal bij de politie geregistreerde ongevallen. Kleine ongevallen worden lang niet altijd gemeld bij de politie. Tot en met het 3e kwartaal 2021 zijn 84 ongevallen geregistreerd.

In het verleden maakten wij gebruik van de applicatie ViaStat, enkele modules van deze applicatie werden gesubsidieerd door de provincie Gelderland. Onder andere de module waarmee inzicht werd verkregen in de ongevallencijfers binnen de gemeente Nunspeet. De provincie Gelderland heeft per 1 januari deze functie stopgezet en is gestart met de uitrol van een eigen databank.

De nieuwe databank van de provincie is zeer beperkt ten opzichte van wat wij voorheen gebruikten. Om die reden zijn wij als gemeente en als regio nu in overleg met ViaStat voor het verlengen van het abonnement. Wanneer dit gereed is, worden de cijfers in de kwartaalrapportages aangevuld.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Boekwerk 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
4e kwartaalrapportage 199 183 181 140 128 118 27

Duurzaam vervoer

Deze indicator wordt een keer per jaar uitgevraagd.

Er zijn in Nunspeet openbare laadpalen voor het opladen van elektrische voertuigen. Daarnaast is er een oplaadpunt voor het laden van elektrische fietsen naast het gemeentehuis aan de zijde van de Marktstraat.

Boekwerk 2021 2022 2023
4e kwartaalrapportage 21 Aangebrachte voorzieningen 26 Aangebrachte voorzieningen 0 Aangebrachte voorzieningen

Programma 5 Kritische Prestatie indicatoren Verkeer, vervoer en waterstaat

Terug naar navigatie - Programma 5 Kritische Prestatie indicatoren Verkeer, vervoer en waterstaat

Hieronder weergegeven.

Uitnutting vigerende begroting

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Boekwerk 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage 10 % van de onderhoudsbegroting wegen 11 % van de onderhoudsbegroting wegen 34 % van de onderhoudsbegroting wegen
2e kwartaalrapportage 51 % van de onderhoudsbegroting wegen 22 % van de onderhoudsbegroting wegen 0 % van de onderhoudsbegroting wegen
3e kwartaalrapportage 58 % van de onderhoudsbegroting wegen 35 % van de onderhoudsbegroting wegen 0 % van de onderhoudsbegroting wegen
4e kwartaalrapportage 98 % van de onderhoudsbegroting wegen 71 % van de onderhoudsbegroting wegen 0 % van de onderhoudsbegroting wegen

Ongevallen met dodelijke afloop

Deze cijfers representeren het aantal ongevallen met dodelijke afloop.

In de verkeersongevallencijfers worden de volgende drie categorieën gehanteerd: Ongeval uitsluitend materiële schade (UMS), ongeval met letsel en ongeval met dodelijke afloop.

In het verleden maakten wij gebruik van de applicatie ViaStat, enkele modules van deze applicatie werden gesubsidieerd door de provincie Gelderland. Onder andere de module waarmee inzicht werd verkregen in de ongevallencijfers binnen de gemeente Nunspeet. De provincie Gelderland heeft per 1 januari deze functie stopgezet en is gestart met de uitrol van een eigen databank.

De nieuwe databank van de provincie is zeer beperkt ten opzichte van wat wij voorheen gebruikten. Om die reden zijn wij als gemeente en als regio nu in overleg met ViaStat voor het verlengen van het abonnement. Wanneer dit gereed is, worden de cijfers in de kwartaalrapportages aangevuld.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Boekwerk 2017 2018 2019 2020 2022 2023 2021
1e kwartaalrapportage 0 0 0 1 0 0 -
2e kwartaalrapportage 1 0 1 1 0 0 -
3e kwartaalrapportage 0 2 0 - 0 0 -
4e kwartaalrapportage 0 0 0 1 0 0 0

Ongevallen met letsel

Deze cijfers representeren het aantal ongevallen met letsel.

In de verkeersongevallencijfers worden de volgende drie categorieen gehanteerd: Ongeval uitsluitend materiele schade (UMS), ongeval me t letsel en ongeval met dodelijke afloop.

In het verleden maakten wij gebruik van de applicatie ViaStat, enkele modules van deze applicatie werden gesubsidieerd door de provincie Gelderland. Onder andere de module waarmee inzicht werd verkregen in de ongevallencijfers binnen de gemeente Nunspeet. De provincie Gelderland heeft per 1 januari deze functie stopgezet en is gestart met de uitrol van een eigen databank.

De nieuwe databank van de provincie is zeer beperkt ten opzichte van wat wij voorheen gebruikten. Om die reden zijn wij als gemeente en als regio nu in overleg met ViaStat voor het verlengen van het abonnement. Wanneer dit gereed is, worden de cijfers in de kwartaalrapportages aangevuld.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Boekwerk 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage 6 0 2 1 0 5 6
2e kwartaalrapportage 9 4 7 6 2 4 0
3e kwartaalrapportage 6 3 10 8 8 11 0
4e kwartaalrapportage 3 5 2 2 4 3 0

Ongevallen met uitsluitend materiële schade (UMS)

Deze cijfers representeren het aantal ongevallen met alleen uitsluitend materiele schade (UMS).

In de verkeersongevallencijfers worden de volgende drie categorieen gehanteerd: Ongeval uitsluitend materiele schade (UMS), ongeval me t letsel en ongeval met dodelijke afloop.

In het verleden maakten wij gebruik van de applicatie ViaStat, enkele modules van deze applicatie werden gesubsidieerd door de provincie Gelderland. Onder andere de module waarmee inzicht werd verkregen in de ongevallencijfers binnen de gemeente Nunspeet. De provincie Gelderland heeft per 1 januari deze functie stopgezet en is gestart met de uitrol van een eigen databank.

De nieuwe databank van de provincie is zeer beperkt ten opzichte van wat wij voorheen gebruikten. Om die reden zijn wij als gemeente en als regio nu in overleg met ViaStat voor het verlengen van het abonnement. Wanneer dit gereed is, worden de cijfers in de kwartaalrapportages aangevuld.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Boekwerk 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
1e kwartaalrapportage 36 36 32 29 20 20 21
2e kwartaalrapportage 41 41 43 24 30 21 0
3e kwartaalrapportage 41 51 34 29 30 18 0
4e kwartaalrapportage 50 38 49 33 31 35 0

Wildaanrijdingen

In het verleden maakten wij gebruik van de applicatie ViaStat, enkele modules van deze applicatie werden gesubsidieerd door de provincie Gelderland. Onder andere de module waarmee inzicht werd verkregen in de ongevallencijfers binnen de gemeente Nunspeet. De provincie Gelderland heeft per 1 januari deze functie stopgezet en is gestart met de uitrol van een eigen databank.

De nieuwe databank van de provincie is zeer beperkt ten opzichte van wat wij voorheen gebruikten. Om die reden zijn wij als gemeente en als regio nu in overleg met ViaStat voor het verlengen van het abonnement. Wanneer dit gereed is, worden de cijfers in de kwartaalrapportages aangevuld.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Boekwerk 2017 2021 2022 2023 2018 2020 2019
1e kwartaalrapportage 1 1 0 0 - - -
2e kwartaalrapportage 1 1 1 0 1 1 -
3e kwartaalrapportage - 1 0 0 - - 1
4e kwartaalrapportage 4 - 0 0 2 4 -

E-oplaadpunten auto’s

Deze indicator wordt een keer per jaar uitgevraagd.

Dit betreft openbare laadpalen, daarnaast zijn er particuliere laadpalen voor het opladen van elektrische voertuigen.

Boekwerk 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
4e kwartaalrapportage 14 voorzieningen 14 voorzieningen 16 voorzieningen 18 voorzieningen 20 voorzieningen 26 voorzieningen 0 voorzieningen

E-oplaadpunten fietsen

Deze indicator wordt een keer per jaar uitgevraagd.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Boekwerk 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
4e kwartaalrapportage 1 voorziening 1 voorziening 1 voorziening 1 voorziening 1 voorziening 1 voorziening 0 voorziening

Vervangen oude verlichtingsarmaturen door LED-armaturen (OV-beleid)

Deze indicator wordt een keer per jaar uitgevraagd.

Toelichting afwijking groter dan 10%:

Boekwerk 2019 2020 2021 2022 2023
4e kwartaalrapportage 24 % van het totale areaal 25 % van het totale areaal 28 % van het totale areaal 35 % van het totale areaal 0 % van het totale areaal