1. Blz. 1 Programmabegroting 2018-2021
    1. Blz. 2 Programmabegroting 2018-2021
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Raadsvoorstel
        1. Blz. 5 Raadsvoorstel
      2. Blz. 6 Hoofdstuk 1 Basis programmabegroting
        1. Blz. 7 Hoofdstuk 1 Basis programmabegroting
      3. Blz. 8 Hoofdstuk 2 Dekkingsplan
        1. Blz. 9 Hoofdstuk 2 Dekkingsplan
      4. Blz. 10 Hoofdstuk 3 Budgetautorisatie
        1. Blz. 11 Hoofdstuk 3 Budgetautorisatie
      5. Blz. 12 Programma 1. Sociaal Domein
        1. Blz. 13 Inleiding
        2. Blz. 14 Bestuurlijke kaders
        3. Blz. 15 Wat willen we bereiken?
          1. Blz. 16 Actieve inzet op re-integratie samen met het bedrijfsleven en de Inclusief Groep
            1. Blz. 17 Het afleggen van bedrijfsbezoeken door de jobcoach en bestuurder en het bezoeken van bedrijfsbijeenkomsten
            2. Blz. 18 Invulling van het regionaal werkbedrijf “Factor werkt in samenwerking met de Noord-Veluwse Werkkamer
            3. Blz. 19 Uitvoering geven aan de samenwerking met de Inclusief Groep en werkgevers voor de Participatiewet
            4. Blz. 20 Verdere besluitvorming over regionale samenwerking met de Inclusief Groep /Proson
          2. Blz. 21 Beperken instroom bijstand, ook door alternatieve maatregelen (bijvoorbeeld actieve job coaches)
            1. Blz. 22 De uitvoering van klantmanagement
          3. Blz. 23 Aan verlenen uitkering zoveel mogelijk de voorwaarde verbinden een tegenprestatie naar vermogen te leveren
            1. Blz. 24 Extra inzet op stimulering maatschappelijk nuttige activiteiten
          4. Blz. 25 Bij inkoop en aanbestedingen zo mogelijk ‘social return’ als contractvoorwaarde opnemen
            1. Blz. 26 Voorwaarden stellen dat opdrachtnemers (leerwerk)stages aanbieden en/of mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt en/of jongeren in dienst nemen
          5. Blz. 27 Nadrukkelijke aandacht voor fraudebestrijding en handhaving
            1. Blz. 28 Adequate reactie op signalen van misbruik
            2. Blz. 29 Inzet op het voorkomen van fraude door samenwerking “aan de poort” met de sociaal rechercheur
            3. Blz. 30 Nadrukkelijke aandacht voor fraudebestrijding en handhaving
          6. Blz. 31 Ontwikkelen van nieuw beleid voor armoedebestrijding met specifieke aandacht voor ouderen en kinderen
            1. Blz. 32 Uitvoering geven aan de in 2015 vastgestelde verordening minima in samenhang met de collectieve zorgverzekering inclusief extra pakket
          7. Blz. 33 Maximaal benutten wettelijke mogelijkheden categoriale bijstand
            1. Blz. 34 Gerealiseerd via de vastgestelde minimaverordening en afgesloten collectieve zorgverzekering
          8. Blz. 35 Faciliteren mogelijke realisatie ‘meer-met-minderhuis’
            1. Blz. 36 Verder vormgeven faciliteren mogelijke realisatie ‘meer-met-minderhuis’
          9. Blz. 37 Stimuleren algemene voorzieningen
          10. Blz. 38 Continueren ingezet beleid samenwerking welzijnsorganisaties
          11. Blz. 39 Actief burgerschap
          12. Blz. 40 Preventie van kwetsbaarheid
          13. Blz. 41 Goede toegang tot maatschappelijke ondersteuning
          14. Blz. 42 Beschikbaarheid cliëntondersteuning
          15. Blz. 43 Ondersteuning mantelzorgers en vrijwilligers
          16. Blz. 44 Kwalitatief goede ondersteuning
          17. Blz. 45 Keuzevrijheid
          18. Blz. 46 Financieel bijstaan van inwoners die ondersteuning nodig hebben maar dit niet kunnen betalen
          19. Blz. 47 Integrale werkwijze 4D breed
          20. Blz. 48 Actief inzetten op zorgmijders
          21. Blz. 49 Goede toegankelijkheid in het openbare leven
          22. Blz. 50 Bieden van beschermd wonen
          23. Blz. 51 Voorkomen en bestrijden van huiselijk geweld
          24. Blz. 52 Stimuleren omslag van ‘schulden saneren’ naar ‘schulden voorkomen’ samen met maatschappelijk betrokken partijen; een zelfde aanpak hanteren bij huisuitzettingen
          25. Blz. 53 Versterken samenwerking Straathoekwerk met organisaties jeugdwelzijnswerk
            1. Blz. 54 Uitvoering van een (door)ontwikkeling en versterking van Straathoekwerk
          26. Blz. 55 Specifieke aandacht geven aan kwetsbare jonge mensen die de leeftijdgrens hebben bereikt voor jongerenwerk
            1. Blz. 56 Werken aan intensieve samenwerking tussen consulenten binnen het sociaal domein
          27. Blz. 57 Hernieuwd en eigentijds inrichten jongerenparticipatie
            1. Blz. 58 Ondersteuning en ontwikkeling van jongerenparticipatie betrekken bij genoemde doorontwikkeling en versterking van straathoekwerk en jeugdwelzijnswerk in 2018.
          28. Blz. 59 Mogelijkheid van persoonsgebonden budget (PGB) (of vergelijkbare systematiek) blijft bestaan
            1. Blz. 60 Het PGB instrument in de Wmo verordening en Verordening Jeugdhulp (blijven) waarborgen
          29. Blz. 61 Zoveel mogelijk garanderen optimale keuzevrijheid cliënten wat betreft zorg, alsmede (ook identiteitsgebonden) zorgaanbieders betrekken bij aanbestedingstrajecten
            1. Blz. 62 Identiteitsgebonden zorgaanbieders kunnen bij de gevraagde kwaliteitseisen in 2018 meedoen bij aanbestedingen voor maatwerkvoorzieningen Wmo en Jeugd
          30. Blz. 63 Identiteitsgebonden en kerkelijke hulpverleningsorganisaties behouden plaats in lokale zorgnetwerk
            1. Blz. 64 Identiteitsgebonden en kerkelijke hulpverleningsorganisaties nemen in 2018 deel aan overleggen van het lokale zorgnetwerk
          31. Blz. 65 Ontwikkelen specifiek beleid met oogmerk meer aandacht voor mantelzorgers en respijtzorg
            1. Blz. 66 In het Wmo-beleidsplan 2017-2020 is dit beleid opgenomen en wordt uitgevoerd door de welzijnsinstellingen
          32. Blz. 67 Stimuleren zo lang en zelfstandig mogelijk thuis wonen van ouderen (speciale aandacht tegengaan eenzaamheid)
            1. Blz. 68 Uitvoering preventieve huisbezoeken door het welzijnswerk
          33. Blz. 69 Continueren inzet op regierol gemeente voor voorzieningen ouderen, met betrokkenheid ouderenbonden
            1. Blz. 70 Het bestuurlijk overleg met de ouderenbonden wordt in 2018 voortgezet
          34. Blz. 71 Continueren ingezette beleid samenwerking welzijnsorganisaties voor ouderen
          35. Blz. 72 Ondersteunen wijk- en kernen gericht werken in co-creatie en samenwerking met inwoners, onder andere door burgerfonds ‘Vitale kernen’
            1. Blz. 73 Middels burgerfonds lokale initiatieven door burgers stimuleren, zo veel mogelijk in samenwerking met de buurt-/dorpsverenigingen
        4. Blz. 74 Beleids- en prestatie indicatoren
        5. Blz. 75 Wat mag het kosten?
      6. Blz. 76 Programma 2. Onderwijs
        1. Blz. 77 Inleiding
        2. Blz. 78 Bestuurlijke kaders
        3. Blz. 79 Wat willen wij bereiken?
          1. Blz. 80 Nieuw beleid 2018-2021 Programma 2
            1. Blz. 81 Onderwijshuisvesting (Extra oog voor de toekomst)
          2. Blz. 82 Maximale inzet op voorkomen schooluitval
            1. Blz. 83 Uitvoering geven aan Beleidsplan Leerlingzaken en Uitvoeringsprogramma VSV  (RMC functie)
          3. Blz. 84 Inhoudelijke activering Integraal Kindcentra
            1. Blz. 85 We voeren samen met de schoolbesturen een gemeenschappelijke agenda uit.
          4. Blz. 86 Inspanning tot behoud openbaar onderwijs in Nunspeet
            1. Blz. 87 Afspraken maken over verdeling van verantwoordelijkheden ten aanzien van openbaar onderwijs
          5. Blz. 88 Volgen van ontwikkelingen in voor- en vroegschoolse educatie
          6. Blz. 89 Realisatie Kindcentra Nunspeet Oost binnen afgegeven raadskader
            1. Blz. 90 Gemeenteraad vragen kaders vast te stellen en budget beschikbaar te stellen
          7. Blz. 91 Inzetten op behoud van breed aanbod voortgezet onderwijs in Nunspeet
          8. Blz. 92 Investeren in onderwijshuisvesting en- omgeving
        4. Blz. 93 Beleids- en prestatie indicatoren
        5. Blz. 94 Wat mag het kosten?
      7. Blz. 95 Programma 3. Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing (VHROSV)
        1. Blz. 96 Inleiding
        2. Blz. 97 Bestuurlijke kaders
        3. Blz. 98 Wat willen wij bereiken?
          1. Blz. 99 Nieuw beleid 2018-2021 Programma 3
            1. Blz. 100 Invoering omgevingswet
            2. Blz. 101 Oversampling WoON
          2. Blz. 102 Leefbare gemeente
            1. Blz. 103 Opstellen Structuurvisie// Omgevingsvisie
          3. Blz. 104 Ad-hoc beleid voorkomen en faciliteren mantelzorg, nevenactiviteiten etc.
            1. Blz. 105 Opstellen bestemmingsplan Woongebieden
            2. Blz. 106 Opstellen Verfijningsplan Buitengebied
          4. Blz. 107 Snel sturen op woningbouwbehoefte
            1. Blz. 108 Monitoren CPO Elspeet en Nunspeet
            2. Blz. 109 Monitoren CPO Hulshorst
            3. Blz. 110 Monitoren Woningbouw op Maat
            4. Blz. 111 Uitvoeren planontwikkelingen Molenbeek, Elspeet NoordWest en Weversweg
          5. Blz. 112 Veilige en prettige woonomgeving creëren
            1. Blz. 113 Stimuleren clustering van voorzieningen en activiteiten op en rondom De Brem, De Veluwse Heuvel en Oranjehof/Kulturhus
          6. Blz. 114 Positieve insteek verkoop onrendabele stukjes groen aan particuliere aanwonenden
            1. Blz. 115 Uitvoeren snippergroenbeleid
          7. Blz. 116 Continuering beleid en handhaving gericht tegen onrechtmatige bewoning recreatiewoningen
            1. Blz. 117 100% van alle nieuwe gevallen van onrechtmatige bewoning op recreatieparken oppakken
        4. Blz. 118 Beleids- en prestatie indicatoren
        5. Blz. 119 Wat mag het kosten?
      8. Blz. 120 Programma 4. Volksgezondheid en milieu
        1. Blz. 121 Inleiding
        2. Blz. 122 Bestuurlijke kaders
        3. Blz. 123 Wat willen wij bereiken?
          1. Blz. 124 Nieuw beleid 2018-2021 Programma 4
            1. Blz. 125 Gedenkkunstwerken begraafplaats Nunspeet West en Elspeet
            2. Blz. 126 Nunspeet Natuurlijk
            3. Blz. 127 Project asbestsanering
            4. Blz. 128 Stimuleringslening Nunspeet 2050
            5. Blz. 129 Vervangen infopanelen ingangen begraafplaatsen
            6. Blz. 130 Volksgezondheid algemeen (inclusief JOGG)
          2. Blz. 131 Continueren integraal gezondheidsbeleid met aandacht voor diverse aanpalende beleidsterreinen
            1. Blz. 132 Uitvoering geven aan de beleidsnota Samen voor een gezond Noord-Veluwe 2017-2021
          3. Blz. 133 Ondersteunen bewustwording volksgezondheid door voorlichting en educatie, met als uitgangspunt de eigen verantwoordelijkheid van mensen
            1. Blz. 134 Regionale preventieve voorlichtingsprojecten voor leefstijlverandering, zoals ‘Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG)
          4. Blz. 135 Verslavingsbeleid relateren aan regelgeving, handhaving, preventie en educatie en bewustwording
            1. Blz. 136 Het project GEDRAG omvat diverse (verslavings)preventielessen voor alle scholen in de gemeente Nunspeet, ter bevordering van de bewustwording van een gezonde leefstijl onder de jeugd
          5. Blz. 137 Verkennen mogelijkheden Energieakkoord
          6. Blz. 138 Stimuleren en ondersteunen burgerinitiatieven duurzaamheid (duurzaamheidsleningen)
          7. Blz. 139 Stimuleren maatregelen tot scheiding afvalwater en hemelwater
            1. Blz. 140 Uitvoeren fase 1 hemelwatervisie
          8. Blz. 141 Invullen voorbeeldfunctie gemeente in relatie tot duurzaamheid
            1. Blz. 142 Plaatsen van zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen
        4. Blz. 143 Beleids- en prestatie indicatoren
        5. Blz. 144 Wat mag het kosten?
      9. Blz. 145 Programma 5. Verkeer, vervoer en waterstaat
        1. Blz. 146 Inleiding
        2. Blz. 147 Bestuurlijke kaders
        3. Blz. 148 Wat willen wij bereiken?
          1. Blz. 149 Nieuw beleid 2018-2021 Programma 5
            1. Blz. 150 Aanvullend krediet renovatie en herinrichting Oenenburgweg
            2. Blz. 151 Beleidsmedewerker infra 0,5 fte
            3. Blz. 152 Herinrichting kruising Kienschulpenweg / Jan Topweg
            4. Blz. 153 Herinrichting stationsomgeving; planvorming
          2. Blz. 154 Vervanging openbare verlichting door LED-verlichting
            1. Blz. 155 Continueren vervangen verouderde armaturen wijkontsluitingswegen
          3. Blz. 156 Realiseren extra laadpunten elektrische auto’s, fietsen en scootmobielen
            1. Blz. 157 Faciliteren realisatie laadpunten (door marktpartijen) op basis van Regeling laadpalen elektrisch vervoer Nunspeet 2012.
          4. Blz. 158 Realiseren sluitend netwerk wandel-, fiets- en ruiterpaden
            1. Blz. 159 Onderzoek naar het bestaande netwerk van wandel-, fiets- en ruiterpaden uitgevoerd
          5. Blz. 160 Inzetten op ‘verlevendiging’ Marktplein na afstemming met betrokken partijen
            1. Blz. 161 Uitvoeren uitkomsten van een startnotitie over het gebruik van het Marktplein
          6. Blz. 162 Realiseren herinrichting De Brink in Elspeet
            1. Blz. 163 Opstellen van een voorstel over herinrichtingsplan de Brink, Elspeet
          7. Blz. 164 Onderzoeken mogelijkheid faciliteren bewaakte fietsenstalling mogelijk met inzet van mensen met achterstand tot de arbeidsmarkt
          8. Blz. 165 Onderzoek verkeersafwikkeling Stationsomgeving in relatie tot financiële haalbaarheid
          9. Blz. 166 Continueren aandacht voor verkeerseducatie en gedragsbeïnvloeding
            1. Blz. 167 Voortzetten van het huidige beleid: communicatie en educatie over verkeer en gedrag
          10. Blz. 168 Geen betaald parkeren
            1. Blz. 169 Voortzetten van het huidige beleid betaald parkeren
          11. Blz. 170 Realiseren oplossingen verkeers- en parkeerproblematiek in Vierhouten
          12. Blz. 171 Faciliteren realisatie evenemententerrein, zo mogelijk via particulier initiatief
            1. Blz. 172 Mogelijkheden onderzoeken tot realisatie evenemententerrein
        4. Blz. 173 Beleids- en prestatie indicatoren
        5. Blz. 174 Wat mag het kosten?
      10. Blz. 175 Programma 6. Veiligheid
        1. Blz. 176 Inleiding
        2. Blz. 177 Bestuurlijke kaders
        3. Blz. 178 Wat willen wij bereiken?
          1. Blz. 179 Nieuw beleid 2018-2021 Programma 6
            1. Blz. 180 Facilitering Boa's
            2. Blz. 181 Uitvoering toezicht en handhaving 'Preventie- en handhavingsplan Alcohol 2017-2021'
            3. Blz. 182 Verbouwing Brandweerkazerne
            4. Blz. 183 Verhogen ambitieniveau handhaving (1,72 fte)
          2. Blz. 184 Maximaal inzetten op gebiedsdekkend ambulancevervoer (inclusief onderzoek mogelijkheid vaste ambulancepost) met aanrijtijden binnen de landelijke norm
            1. Blz. 185 Overleg plegen met ambulancedienst over wettelijke aanrijtijden met behoud tijdelijk standplaats Nunspeet en behoud van inzet First Responder
          3. Blz. 186 Waar nodig versterken concept Hart Veilig Wonen
            1. Blz. 187 Actief werven vrijwilligers en deelnemende AED’en voor concept Hart veilig wonen
          4. Blz. 188 Inzetten op zichtbaarheid wijkagenten, onder andere door wijkgerichte inzet (niet: themagericht)
          5. Blz. 189 Stimuleren actieve rol samenleving op het gebied van veiligheid en vaststellen nieuw Integraal Veiligheidsplan
            1. Blz. 190 Uitvoeringsplan IVP 2018
          6. Blz. 191 Specifieke aandacht voor geluidsoverlast bij buitenevenementen (onder meer geluidsniveaus en eindtijden)
            1. Blz. 192 Uitvoeren gerichte geluidmetingen bij daarvoor in aanmerking komende evenementen en de uitkomst hiervan betrekken bij de evaluatie van het evenementenbeleid.
          7. Blz. 193 Adequate aanpak overlast jaarwisselingen op basis van evaluatie en zo nodig bijstelling van beleid
            1. Blz. 194 Afspraken maken met inwoners, buurt- en dorpsverenigingen om de jaarwisseling ordentelijk te laten verlopen
          8. Blz. 195 Indien nodig tegengaan van uitholling van de vrijwillige brandweer door regionalisering brandweer
        4. Blz. 196 Beleids- en prestatie indicatoren
        5. Blz. 197 Wat mag het kosten?
      11. Blz. 198 Programma 7. Sport, cultuur en recreatie
        1. Blz. 199 Inleiding
        2. Blz. 200 Bestuurlijke kaders
        3. Blz. 201 Wat willen wij bereiken?
          1. Blz. 202 Nieuw beleid 2018-2021 Programma 7
            1. Blz. 203 Aanvulling opwaardering voetbalvoorziening Vierhouten
            2. Blz. 204 Actualiseren nieuwbouw zwembad - revitalisering sportpark
            3. Blz. 205 Herstel rieten dakbedekking Schaapskooi Elspeet
            4. Blz. 206 Realisering MTB-route
            5. Blz. 207 Stimuleren / ontwikkelen paarse heide (4 jaar)
            6. Blz. 208 Verbetering marktplein en omliggend centrumgebied
            7. Blz. 209 Verhogen jaarlijkse subsidie Vrije Academie voor Beeldende Kunsten Nunspeet
          2. Blz. 210 Participeren en investeren in programma ‘Noord-Veluwe Fietst!’
            1. Blz. 211 Onder voorbehoud van besluitvorming uitwerking geven aan project Noord-Veluwe Fietst! locatie Nunspeet (als onderdeel van Masterplan De Wiltsangh)
          3. Blz. 212 Stimuleren sport en beweging op scholen, in kernen en wijken door combinatiefunctionarissen
            1. Blz. 213 Uitvoering geven aan (ver)nieuw(d) plan van aanpak Impuls Brede School en buurtsportcoaches
          4. Blz. 214 Extra stimuleren sportfaciliteiten voor mensen met een beperking
            1. Blz. 215 Afronden onderzoek ondersteuning sporters met een beperking
            2. Blz. 216 Nader advisering over aanpassing c.q. implementatie (rijks)beleid
            3. Blz. 217 Voorzetting van Pilot Special Heroes 2017-2018
          5. Blz. 218 Uitwerking van nieuwbouw zwembad op sportpark de Wiltsangh
            1. Blz. 219 Opstarten aanbesteding nieuwbouw zwembad
            2. Blz. 220 Uitvoering van aanbesteding nieuwbouw zwembad
          6. Blz. 221 Uitwerking Masterplan revitalisering van sportpark Wiltsangh
            1. Blz. 222 Concretisering van de wenselijke en noodzakelijke voorzieningen
            2. Blz. 223 Starten van aanbesteding sportcomplex van zwembad, sporthal en turnhal (aangevuld met wenselijke voorzieningen)
          7. Blz. 224 Besluitvorming benodigde maatregelen tennisverenigingen Elspeet en Hulshorst en voetbalvereniging Vierhouten
            1. Blz. 225 Aanleg van nieuwe hybride speelveld VV Vierhouten
          8. Blz. 226 Faciliteren komst museum in Elspeet, onder meer uit oogpunt van stimuleren burgerinitiatief
            1. Blz. 227 Het initiatief ter realisatie van het museum in Elspeet is gereed. De gemeente blijft dit nauwlettend volgen en faciliteert waar mogelijk en passend binnen het beleid
          9. Blz. 228 Stimuleren actieve of passieve deelname aan kunst voor alle inwoners
            1. Blz. 229 Uitvoering geven aan het beleidsnota Cultuur
          10. Blz. 230 Faciliteren beschikbaar stellen leegstaande winkels en bedrijfspanden aan kunstenaars
            1. Blz. 231 Afhankelijk van de uitkomsten van gesprekken met ondernemers en overlegorganen overgaan tot concrete acties
          11. Blz. 232 Specifieke aandacht voor eigen Nunspeetse historische en culturele kenmerken, zoals onze korpsen en koren en cultuurhistorische identiteit Nunspeetse ruimte
            1. Blz. 233 De gemeente biedt diverse mogelijkheden om maatschappelijk initiatief op het gebied van kunst en cultuur te stimuleren en de ambitie van ‘Nunspeet kunstenaarsdorp’ verder uit te dragen
          12. Blz. 234 Faciliteren toekomstbestendige bibliotheek die minder kost, waardevol blijft voor de samenleving en extra aandacht heeft voor ouderen en jeugd
            1. Blz. 235 De bibliotheek bij de transitie in regionaal verband begeleiden en waar nodig bijsturen
          13. Blz. 236 Uitgaan van basisniveau plus openbaar groen, bij toegangswegen, begraafplaatsen en parken
            1. Blz. 237 Voortzetten van het huidige kwaliteitsniveau op basis van het beheerplan
          14. Blz. 238 Onderzoeken van mogelijkheden wijken en kernen te betrekken bij onderhoud openbare ruimte
            1. Blz. 239 Voorbereiden van onderzoeken (via dorps- en buurtverenigingen) van mogelijkheden zelfwerkzaamheid bij onderhoud openbare ruimte door bewoners
        4. Blz. 240 Beleids- en prestatie indicatoren
        5. Blz. 241 Wat mag het kosten?
      12. Blz. 242 Programma 8. Economische zaken
        1. Blz. 243 Inleiding
        2. Blz. 244 Bestuurlijke kaders
        3. Blz. 245 Wat willen wij bereiken?
          1. Blz. 246 Nieuw beleid 2018-2021 Programma 8
            1. Blz. 247 Extra bijdrage Veluwemarketing
            2. Blz. 248 Extra stimulans Stichting Nunspeet uit de kunst
          2. Blz. 249 Optimaliseren gemeentelijke dienstverlening aan ondernemers via bedrijfscontactfunctionaris
            1. Blz. 250 Voortzetting activiteiten van de bedrijfscontactfunctionaris
          3. Blz. 251 Regionaal maximaal inzetten op arbeidsmarktbeleid, mensen met arbeidsbeperking en andere inrichting sociale werkvoorziening
            1. Blz. 252 Het afleggen van bedrijfsbezoeken door de jobcoach en bestuurder en het bezoeken van bedrijfsbijeenkomsten
            2. Blz. 253 Invulling van het regionaal werkbedrijf “Factor werkt in samenwerking met de Noord-Veluwse Werkkamer
            3. Blz. 254 Uitvoering geven aan de samenwerking met de Inclusief Groep en werkgevers voor de Participatiewet
            4. Blz. 255 Verdere besluitvorming over regionale samenwerking met de Inclusief Groep /Proson
          4. Blz. 256 Invullen voorbeeldfunctie gemeente Nunspeet als werkgever door aanbieden stage-/werkplekken en in dienst nemen van mensen met achterstand tot de arbeidsmarkt
            1. Blz. 257 Voortzetting inspanningen voor het in dienst nemen van mensen met achterstand tot de arbeidsmarkt
            2. Blz. 258 Voorzetting gemeentelijk beleid voor stages en werkervaringsplaatsen
          5. Blz. 259 Gerichte marketing ‘merk’ Nunspeet en stimuleren lokaal gastheerschap lokale VVV in samenhang met regionale promotie
            1. Blz. 260 Met VisitVeluwe worden zonodig nieuwe afspraken gemaakt over bovenregionale promotie en marketing
            2. Blz. 261 Voortzetting marketingoverleg
          6. Blz. 262 Ontwikkelen bedrijfslocaties, met name De Kolk en centrale bedrijvenlocatie Elspeet
            1. Blz. 263 Verdere invulling De Kolk met lokale bedrijven en afronding onderzoek naar de centrale bedrijvenlocatie in Elspeet
          7. Blz. 264 Breedband in het buitengebied
            1. Blz. 265 Op grond van het convenant met CIF afronden van haalbaarheidsonderzoeken aansluiten van alle gemeenten op breedband
          8. Blz. 266 Behouden schaapskudde met voldoende eigen middelen en toereikende subsidie
            1. Blz. 267 Realisatie nieuwe schaapskooi
          9. Blz. 268 Faciliteren ontwikkeling Randmeerkust (Nunspeet aan Zee), met inachtneming belangen agrariërs en natuur
            1. Blz. 269 Onderzoek mogelijkheden ontwikkeling en kwaliteitsimpuls Randmeerkust
          10. Blz. 270 Actieve invulling geven aan programma ‘Vitale vakantieparken’
            1. Blz. 271 In het verlengde van regionale afspraken en de uitrol op Veluweniveau wordt er een beleidskader opgesteld
          11. Blz. 272 Realiseren Wi-Fi-netwerk in dorpscentrum
            1. Blz. 273 Realisatie wifi-netwerk op het marktplein
        4. Blz. 274 Beleids- en prestatie indicatoren
        5. Blz. 275 Wat mag het kosten?
      13. Blz. 276 Programma 9. Bestuur en ondersteuning
        1. Blz. 277 Inleiding
        2. Blz. 278 Bestuurlijke kaders
        3. Blz. 279 Wat willen wij bereiken?
          1. Blz. 280 Nieuw beleid 2018-2021 Programma 9
            1. Blz. 281 Aanjager digitale dienstverlening
            2. Blz. 282 Aanschaf nieuw klachten en meldingen systeem, vervanger SIM
            3. Blz. 283 Akoestiek en aankleding kantoorruimtes
            4. Blz. 284 Autocad licenties
            5. Blz. 285 Bag 2.0
            6. Blz. 286 Bestuurlijke besluitvorming digitaliseren en koppelen aan CZA
            7. Blz. 287 Beveiliging SIM-site
            8. Blz. 288 Cubage
            9. Blz. 289 Digitalisering analoge dossiers
            10. Blz. 290 E-factureren
            11. Blz. 291 Electronische paspoortontwaarder
            12. Blz. 292 Gemeentebreed privacy impact analyse assesment
            13. Blz. 293 Gespreksopname KCC
            14. Blz. 294 Glasvezelverbinding met Elburg en Oldebroek
            15. Blz. 295 Herinrichten bestuursvleugel (ict)
            16. Blz. 296 Herinrichten bestuursvleugel (meubilair)
            17. Blz. 297 Herinrichting bestuursvleugel (bouwkundig)
            18. Blz. 298 Implementatie digitaal zaken doen via Ondernemersdossier
            19. Blz. 299 Implementatie en ondersteuning Ensia-systematiek
            20. Blz. 300 Implementatie en ondersteuning zelfevaluatie Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT)
            21. Blz. 301 Implementatie Notubox voor bezwaarschriftencommissie, digitale werkwijze
            22. Blz. 302 Innovatie website via monitoringstools
            23. Blz. 303 Koppeling civision waarderen 4WOZ
            24. Blz. 304 Kwaliteitsonderzoeken
            25. Blz. 305 Mobiele divices
            26. Blz. 306 Monitoringstool dienstverlening; dashboard dienstverlening NVVB
            27. Blz. 307 MS Azure (uitbreiding bestaande licentie om in NEO bv. agenda te kunnen delen)
            28. Blz. 308 Ontsluiten GEO-informatie op website en mobile devices
            29. Blz. 309 Pen-test
            30. Blz. 310 Persoonlijke internetpagina taakspecifieke applicatie sociaal (uitkeringen digitaal)
            31. Blz. 311 Secretariële ondersteuning 0,6 fte
            32. Blz. 312 Software tbv metingen oppervlaktes BAG-WOZ
            33. Blz. 313 Uitbreiding e-herkenning
            34. Blz. 314 Uitbreiding Information Security Management System (ISMS)
            35. Blz. 315 Uitwijk
            36. Blz. 316 Update informatie beveiligingsplan
            37. Blz. 317 Vernieuwing persoonlijke internetpagina algemeen website
            38. Blz. 318 Vervangen meubilair B&W kamer
            39. Blz. 319 Vervangen noodstroomagregraat
            40. Blz. 320 Vervanging glasvezelswitches SAN
            41. Blz. 321 Vervanging hardware back-upvoorziening
            42. Blz. 322 Vervanging ICT hardware (laptops voor flexplekken, schermen flexware)
          2. Blz. 323 Nunspeet blijft een zelfstandige gemeente
            1. Blz. 324 Onderzoeken intergemeentelijke samenwerking vinden plaats in het kader van RNV 3.0 en NEO
          3. Blz. 325 Projecten ‘Nieuwe overheid’ en deregulering
          4. Blz. 326 Plan van aanpak kwaliteit van werk ambtelijke organisatie, nakoming afdoeningstermijnen, cultuur etc. (inclusief terugkoppeling aan raad)
            1. Blz. 327 In het kader van de organisatievisie Nunspeet in beweging ‘loopt’ een breed uitwerkingsprogramma. Nadrukkelijk is hierbij aandacht voor de genoemde ambities
          5. Blz. 328 Verder ontwikkelen digitale dienstverlening met het oog op wettelijke plicht
            1. Blz. 329 Conform de digitale agenda 2020 zijn alle producten digitaal beschikbaar op de website en vindt verdere doorontwikkeling van de digitale dienstverlening plaats.
          6. Blz. 330 Start maken met SMARTI meerjarenbegroting
          7. Blz. 331 Zo laag mogelijke lastendruk; OZB alleen verhogen voor inflatie en mogelijk voor nieuw beleid
        4. Blz. 332 Beleids- en prestatie indicatoren
        5. Blz. 333 Wat mag het kosten?
      14. Blz. 334 Programmaplan
        1. Blz. 335 Totaal taakvelden
      15. Blz. 336 Paragrafen
        1. Blz. 337 Paragraaf Weerstandsvermogen
          1. Blz. 338 Inleiding
          2. Blz. 339 Weerstandscapaciteit
          3. Blz. 340 Weerstandscapaciteit 2018
          4. Blz. 341 Risicomanagement in relatie tot het weerstandsvermogen
          5. Blz. 342 Analyse en beoordelen van de risico’s
          6. Blz. 343 a. Juridische risico’s
          7. Blz. 344 b. Financiële risico’s
          8. Blz. 345 c. Personele / organisatorische risico’s
          9. Blz. 346 d. Grondexploitatie en strategische aankopen risico’s
          10. Blz. 347 e. Milieurisico’s
          11. Blz. 348 f. Verbonden partijen
          12. Blz. 349 g. Risico’s sociaal domein
          13. Blz. 350 h. Reguliere risico’s
          14. Blz. 351 Beheersing van risico’s
          15. Blz. 352 Financiële vertaling van de risico’s
          16. Blz. 353 Beoordeling weerstandsvermogen
          17. Blz. 354 Toekomstige ontwikkelingen
          18. Blz. 355 Toelichting kengetallen
        2. Blz. 356 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 357 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
          2. Blz. 358 Waterbeheer
          3. Blz. 359 Wegenbeheer
          4. Blz. 360 Openbaar groen
          5. Blz. 361 Openbare verlichting
          6. Blz. 362 Bossen en natuurterreinen
          7. Blz. 363 Gebouwen
        3. Blz. 364 Paragraaf Financiering
          1. Blz. 365 Algemeen
          2. Blz. 366 Schatkistbankieren
          3. Blz. 367 Risicobeheer
          4. Blz. 368 Rentebeleid (renterisico's)
          5. Blz. 369 Financieringspositie
          6. Blz. 370 Liquiditeitspositie
          7. Blz. 371 Leningenportefeuille
          8. Blz. 372 Geïnvesteerd vermogen/financieringsstructuur
          9. Blz. 373 Omslagrente
          10. Blz. 374 Beheer beschikbare liquiditeiten
        4. Blz. 375 Paragraaf Bedrijfsvoering
          1. Blz. 376 Inleiding
          2. Blz. 377 Organisatieontwikkelingen
          3. Blz. 378 Kwaliteitszorg
          4. Blz. 379 Personeel- en organisatiebeleid
          5. Blz. 380 Planning & control
          6. Blz. 381 Administratieve organisatie en interne controle
          7. Blz. 382 Doelmatig- en doeltreffendheidonderzoeken
          8. Blz. 383 Informatieveiligheid
          9. Blz. 384 Subsidies
        5. Blz. 385 Paragraaf Verbonden partijen
          1. Blz. 386 Paragraaf Verbonden partijen
          2. Blz. 387 Bank Nederlandse Gemeenten NV
          3. Blz. 388 NV Alliander
          4. Blz. 389 NV Vitens
          5. Blz. 390 Gemeenschappelijke regeling Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe
          6. Blz. 391 Regio Noord-Veluwe
          7. Blz. 392 Omgevingsdienst Noord-Veluwe
          8. Blz. 393 Leisurelands
          9. Blz. 394 Coöperatie gastvrije randmeren
          10. Blz. 395 Gemeentelijke of Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Gelre-IJssel
          11. Blz. 396 Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland
          12. Blz. 397 NV Inclusief Groep
          13. Blz. 398 NV Afvalsturing Friesland
          14. Blz. 399 Stichting primair openbaar onderwijs Noord-Veluwe (Proo)
        6. Blz. 400 Paragraaf Grondbeleid
          1. Blz. 401 Inleiding
          2. Blz. 402 Beleid in ontwikkeling
          3. Blz. 403 Bestaand beleid
          4. Blz. 404 Financieel kader
          5. Blz. 405 Actualiteit exploitatiegebieden
        7. Blz. 406 Paragraaf Gemeentelijke heffingen
          1. Blz. 407 Algemeen
          2. Blz. 408 Heffingen in Nunspeet: lokale lastendruk
          3. Blz. 409 De Nunspeetse heffingen nader beschouwd
          4. Blz. 410 Ad 1. Onroerende-zaakbelastingen
          5. Blz. 411 Ad 2. Recreatieve heffingen
          6. Blz. 412 Ad 3. Precariobelasting
          7. Blz. 413 Ad 4. Afvalstoffenheffing
          8. Blz. 414 Ad 5 Rioolheffing
          9. Blz. 415 Ad 6 Rechten
          10. Blz. 416 Kwijtschelding
          11. Blz. 417 Overzicht geraamde inkomsten
    3. Activiteiten
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap