Uitgaven

38,46%
€ 36.912
x €1.000
38,46% Complete

Inkomsten

14,81%
€ -15.881
x €1.000
14,81% Complete

Saldo

186,65%
€ 21.031
x €1.000

Jaarverslag - Programma 1 Sociaal Domein

Uitgaven

38,46%
€ 36.912
x €1.000
38,46% Complete

Inkomsten

14,81%
€ -15.881
x €1.000
14,81% Complete

Saldo

186,65%
€ 21.031
x €1.000
-15.881 Inkomsten (x €1.000)
36.912 Uitgaven (x €1.000)
21.031 Saldo (x €1.000)
  • Jaarverslag - Beleid Programma 1

Jaarverslag - Beleid Programma 1

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

“Uitgangspunt voor het sociaal domein is dat de gemeente een  krachtige samenleving is. Iedereen moet in staat zijn mee te  doen en om te gaan met de uitdagingen van het leven.

Het uitgangspunt geldt voor ieder individu, maar vooral ook als samenleving met elkaar: inwoners, gemeente, maatschappelijke organisaties, kerken, moskee en het bedrijfsleven. Als door de uitdagingen van het leven zaken als vitaliteit, veerkracht en veiligheid onder druk staan, bieden we als samenleving ondersteuning en is er een vangnet beschikbaar. De mogelijkheden, talenten, zelfstandigheid en eigen regie van de inwoners staan centraal. Want door een sterke basis te ontwikkelen, maken we meedoen mogelijk. Daar waar dat niet gaat of vanzelfsprekend is, ondersteunen we elkaar, om meedoen mogelijk te maken. Meedoen bestaat naast betaald werk ook uit vrijwilligerswerk of andere bijdragen aan de samenleving.”

Bestuurlijke kaders

Terug naar navigatie - Bestuurlijke kaders

•    Verordening bijdrageregeling minima 2020
•    Verordening individuele inkomenstoeslag 2018
•    Afstemmingsverordening Participatiewet, Ioaw en Ioaz 2015-2
•    Beleidsregels Terugvordering en Verhaal Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz 2004 en Wmo 2020
•    Verordening tegenprestatie
•    Re-integratieverordening Participatiewet 2018
•    Beleidsregels bijzondere bijstand 2020
•    Beleidsregels Collectieve zorgverzekering 2023
•    Beleidsregels bijzondere bijstand 2020
•    Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Nunspeet 2015
•    Beleidsplan Wmo 2017-2020
•    Beleidsregels maatschappelijke ondersteuning  WMO gemeente Nunspeet 2021
•    Besluit maatschappelijke ondersteuning gemeente Nunspeet  2023
•    Uitvoeringsplan bestaanszekerheid en schulden 2023
•    Beleidsregels schuldhulpverlening 2021
•    Verordening schuldhulpverlening 2021

Wat hebben wij bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben wij bereikt?

Belemmeringen voor meedoen opheffen

Terug naar navigatie - Belemmeringen voor meedoen opheffen

Omschrijving (toelichting)

> Inburgeraars doen zo snel mogelijk mee in de samenleving.
> Er leven in Nunspeet geen inwoners in armoede; met name kinderen ervaren geen belemmeringen door armoede.

  • We implementeren het uitvoeringsplan van de Wet inburgering 2021 en monitoren de (gerealiseerde) resultaten.
  • We blijven prioriteit geven aan het armoedebeleid met aandacht voor stille/verborgen armoede.
  • We stimuleren dat inburgeringsplichtigen een zo hoog mogelijk taalniveau verwerven.
  • We stimuleren dat inburgeringsplichtigen vanaf het begin van het inburgeringstraject in de maatschappij participeren.

Kwaliteit

G

Kwaliteit (toelichting)

Wat hebben wij gedaan?

Inclusie

Terug naar navigatie - Inclusie

Omschrijving (toelichting)

> Nunspeet is een inclusieve samenleving: 
> Iedereen kan volwaardig meedoen op basis van de eigen mogelijkheden, talenten en behoeften.
> Iedereen hoort erbij, niemand wordt impliciet of expliciet gediscrimineerd.
> Iedereen kan zich gelijkwaardig en gerespecteerd voelen.
> De gemeente zet in op burgerparticipatie en zoekt naar manieren om inwoners die minder verbaal sterk zijn in te laten spreken.

  • We zorgen dat een laagdrempelig, goed toegankelijk en goed bereikbaar vangnet beschikbaar is voor inwoners die in sociaal opzicht buiten de boot (dreigen te) vallen. 
  • We geven uitvoering aan de inclusie agenda 1.0 (2021-2024).
  • We maken inclusief wonen in de wijk mogelijk.
  • We betrekken de beoogde aandachtsgroep van (nieuw te formuleren) beleid zoveel mogelijk.

Kwaliteit

G

Kwaliteit (toelichting)

Wat hebben wij gedaan?

Jeugd

Terug naar navigatie - Jeugd

Omschrijving (toelichting)

- Jeugdzorg die betaalbaar blijft.
- Jongeren die zorg nodig hebben, krijgen zorg van goede kwaliteit.

  • We sturen actief op de transformatie in de jeugdhulp, met preventie en vroegtijdige aanpak van problematiek.
  • We investeren in het normaliseren van de omgang met en ondersteuning bij problemen van kinderen, jongeren en ouders bij opgroeien en opvoeden.
  • We streven naar het bieden van tijdig passende hulp door een goede analyse aan de voorkant en door met de gezinsleden te bepalen welke ondersteuning nodig is (systeemgericht, gericht op alle leefdomeinen).
  • We zetten in op afbouw van residentiële jeugdhulp.
  • We investeren in duurzame relaties en zetten in op preventie van en laagdrempelige ondersteuning bij relatieproblemen en het voorkomen van vechtscheidingen.

Kwaliteit

--

Kwaliteit (toelichting)

We sturen op de transformatie in de jeugdhulp door regionaal in te zetten op partnerschap met zorgaanbieders, waarbij aandacht is voor het werken met de Verklarende analyse, flexibilisering van kinderen in verblijf en  een juiste grondhouding van professionals. Bij duiding van problemen wordt bekeken wat onder normale tegenslag valt en wat de  gezinnen en hun netwerk hierin zelf kunnen doen. Er wordt gestuurd op behandelduur en - intensiteit en klanttevredenheid. Inspanningen op betaalbaarheid en goede zorg worden gedaan rondom relaties en scheidingen, pleegzorg dichtbij, kleinschalige initiatieven, afbouw jeugdzorgplus en inkoop van essentiele functies. Het versterken van de sociale basis en samenkracht draagt bij aan preventie en vroegtijdig signaleren en aanpakken van problematiek. Voorbeelden hiervan zijn OKO, de pilot Steungezinnen (inclusief Moeders informeren Moeders) en de start van centering zwangerschap. De wachtlijstproblematiek is een zorgpunt. Momenteel wordt onderzocht of het betrekken van Welzijn en JGZ bij wachttijdbeheer een bijdrage kan leveren aan het verkorten van de wachttijd. De afbouw van residentiele zorg is uitgangspunt, maar de praktijk rond de zogenaamde 0-beweging blijkt weerbarstig. Het aantal kinderen in pleegzorg en 24-uurs voorzieningen is wel stabiel. Ieder kind dat (tijdelijk) niet thuis kan wonen is in beeld en we zorgen dat actief aan doelen wordt gewerkt gericht op de toekomst (perspectiefplan).

Wat hebben wij gedaan?

Nunspeet heeft een stevige sociale basis

Terug naar navigatie - Nunspeet heeft een stevige sociale basis

Omschrijving (toelichting)

-    Een efficiëntere en effectievere samenwerking tussen alle partijen in het sociaal domein, waaronder de welzijnspartijen en onderwijsinstellingen.
-    Nunspeet is een krachtige samenleving waarin iedereen in staat is om te gaan met de uitdagingen van het leven.
-    De sociale basis verstevigen door hiaten in kaart te brengen en daar actief op in te zetten. 

  • We focussen op preventie.
  • We zorgen voor een goed samenwerkende piramide.
  • We versterken de sociale basis.
  • We zorgen voor een goede monitoring van de effecten van de ingezette gelden.
  • We stimuleren een effectievere samenwerking tussen de welzijnspartijen op grond van onderzoek als onderdeel van Project Sociale Basis. 

Kwaliteit

G

Kwaliteit (toelichting)

Wat hebben wij gedaan?

Preventie

Terug naar navigatie - Preventie

Omschrijving (toelichting)

- Inwoners die op eigen kracht actief blijven en niet terecht komen in situaties die tot zorgvraag leiden.
- Focus op preventie.
- Duurzame instandhouding van de dorpsverenigingen in relatie tot de dorpshuizen, met maatwerk voor elke kern en meer centrale regie c.q. aansturing vanuit de kern.
- Inzetten op het vroegtijdig voorkomen van financiële problemen.
- Betalingsproblemen door stijgende gas-, energie- en brandstofprijzen voorkomen.
- Voorkomen van en voorbereiden op financiële problemen bij ondernemers.

  • We blijven samen met betrokkenen laagdrempelige voorzieningen - waaronder geschikte ontmoetingsruimten voor jongeren in de buitenruimte - creëren waar mensen terecht kunnen voor activiteiten, talentontwikkeling, ontmoeting en advies.
  • We zorgen dat er actief beleid en ondersteuning vanuit de Wijkontmoetingscentra (WOC) plaatsvinden om ouderen ‘bij de tijd’ te houden, bijvoorbeeld door middel van een ICT-cursus, omgaan met mobiel, online veiligheid, etc.
  • We stimuleren meer inspraak vanuit de kern; bijvoorbeeld via dorpsplannen waarmee verschillende budgetten in de begroting, waaronder het burgerfonds vitale kernen, bij elkaar kunnen worden gebracht.
  • We focussen ons op het actief informeren over de bestaande en komende financiële voorzieningen.
  • We zorgen ervoor dat het beleid omtrent energiearmoede gericht is op de lange termijn, zodat kostenbesparende maatregelen een zo groot mogelijk effect hebben.
  • We zorgen ervoor dat ondernemers weten waar ze terecht kunnen met vragen over hun financiële situatie.
  • We bereiden ons voor op de groep ondernemers die als gevolg van corona financiële hulp nodig hebben.

Kwaliteit

G

Kwaliteit (toelichting)

Wat hebben wij gedaan?

Vroege interventies

Terug naar navigatie - Vroege interventies

Omschrijving (toelichting)

- Een positieve leefomgeving, waarin jongeren gezond, veilig en kansrijk kunnen opgroeien, zonder middelgebruik.
- Vroegtijdige signalering van problemen bij inwoners, zodat als en zolang het kan, nog kan worden volstaan met lichte zorg en daarmee onnodige zware ingrepen in het leven van (jonge) inwoners kunnen worden voorkomen. 
- Vroegtijdige start van de benodigde zorg om te voorkomen dat mensen dieper in de problemen komen.
- Een goed ontwikkeld vrijwilligerswerk en mantelzorg, zodat hulp- en zorgvragen zoveel mogelijk in de nulde- en eerste lijn met relatief eenvoudige interventies kunnen worden afgedaan.
- Inwoners met een beperking en ouderen kunnen zo lang mogelijk in hun eigen omgeving blijven en meedoen aan de samenleving.

  • In samenspraak met de lokale horeca gaan we het middelengebruik bespreekbaar maken.

Kwaliteit

G

Kwaliteit (toelichting)

Wat hebben wij gedaan?

Werk en inkomen

Terug naar navigatie - Werk en inkomen

Omschrijving (toelichting)

- Ieder die dat kan, zorgt zelf voor zijn inkomen. 
- Er is een ruimhartig inkomensvangnet voor degenen die zelf niet in hun inkomen kunnen voorzien. 
- Werkloze inwoners die kunnen werken gaan - al dan niet met begeleiding of ondersteuning - weer werken. 
- We stimuleren de arbeidsparticipatie van jongeren zonder startkwalificatie, voortijdig schoolverlaters en jongeren met een beperking. 
- We bieden nazorg (maatwerk) om de uitstroom naar werk zo duurzaam mogelijk te maken (door het inzetten van de jobcoach). 
- Inwoners die niet (meer) kunnen werken in een reguliere baan, doen mee in de samenleving op de best passende plek.
- Een zo integraal mogelijke aanpak op individueel niveau van werk en inkomen en andere problematiek zoals slechte gezondheid, armoede en schuldenproblematiek.

  • Voor mensen die langdurig werkloos zijn of een grote achterstand hebben op de arbeidsmarkt en werkloze jongeren, gaan we nog beter samenwerken met de Inclusief Groep en mogelijke andere partners.
  • We hebben een ontwikkelingsgericht aanbod en een samenhangend uitvoeringsbeleid voor inwoners van dagbesteding tot aan regulier werk.
  • We tonen als gemeente een voorbeeldfunctie wat betreft het opnemen van mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt.
  • We zorgen voor een doelgerichte en laagdrempelige voorlichting over financiële voorzieningen aan de inwoners en ketenpartners.
  • We zorgen dat voorzieningen laagdrempelig bereikbaar zijn / zijn aan te vragen.
  • We benutten de ruimte binnen de Participatiewet om maatwerk te bieden."

Kwaliteit

G

Kwaliteit (toelichting)

Wat hebben wij gedaan?

Nieuw beleid 2023-2026 Programma 1

Terug naar navigatie - Nieuw beleid 2023-2026 Programma 1

Wat hebben wij gedaan?

Wettelijke indicatoren programma 1

Terug naar navigatie - Wettelijke indicatoren programma 1
Banen.

Omschrijving (toelichting)

Aantal banen per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 - 64 jaar.

Bron: St. LISA
Periode Begroting Jaarrekening
2020 832 844
2021 800 847
2022 715 744
2023 800 0

Jongeren met een delict voor de rechter.

Omschrijving (toelichting)

Percentage 12 t/m 21 jarige jongeren met een delict voor de rechter.
Cijfers van Verwey Jonker Instituut worden niet meer geüpdatet.  De gegevens vanaf 2021 zijn daardoor onbekend.

Bron: Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel
Periode Begroting Jaarrekening
2020 15 0
2021 15 11
2022 15 1
2023 10 8

Netto Participatiegraad.

Omschrijving (toelichting)

Percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking (15-67 jaar)

Bron: CBS
Periode Begroting Jaarrekening
2020 70% 72%
2021 67% 71%
2022 71% 73%
2023 70% 75%

Werkloze jongeren.

Omschrijving (toelichting)

Percentage werkloze jongeren in de leeftijd van 16 t/m 22 jaar.
Cijfers van Verwey Jonker Instituut worden niet meer geüpdatet. De gegevens vanaf 2021 zijn dus onbekend.

Bron: Verwey Jonker Instituut - Kinderen in Tel
Periode Begroting Jaarrekening
2020 1% 1%
2021 1% 0%
2022 1% 0%
2023 1% 0%

Personen met een bijstandsuitkering.

Omschrijving (toelichting)

Aantal personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners.

Bron: CBS
Periode Begroting Jaarrekening
2020 175 190
2021 180 175
2022 175 130
2023 180 125

Personen met een lopend re-intergratietraject.

Omschrijving (toelichting)

Aantal lopende re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners van 15 - 64 jaar.

Bron: CBS
Periode Begroting Jaarrekening
2020 170 154
2021 170 147
2022 154 134
2023 145 143

Jongeren (t/m 18 jaar) met jeugdhulp.

Omschrijving (toelichting)

Percentage jongeren met jeugdhulp ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar.

Bron: CBS
Periode Begroting Jaarrekening
2020 10% 7%
2021 10% 8%
2022 9% 12%
2023 9% 9%

Jongeren met jeugdreclassering.

Omschrijving (toelichting)

Percentage jongeren met jeugdreclassering in de groep jongeren van 12 tot 23 jaar.

Bron: CBS
Periode Begroting Jaarrekening
2020 6 2
2021 6 11
2022 3 1
2023 6 9

Jongeren (t/m 18 jaar) met jeugdbescherming.

Omschrijving (toelichting)

Percentage van jongeren met jeugdbescherming ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar.

Bron: CBS
Periode Begroting Jaarrekening
2020 50 65
2021 0 73
2022 50 57
2023 50 60

Cliënten met een maatwerkvoorziening WMO.

Omschrijving (toelichting)

Aantal cliënten met een maatwerkarrangement WMO per 10.000 inwoners.

Bron: GMSD (Gemeentelijke monitor sociaal domein)
Periode Begroting Jaarrekening
2020 500 590
2021 575 587
2022 600 603
2023 600 611

Kinderen in uitkeringsgezinnen.

Omschrijving (toelichting)

Percentage kinderen tot 18 jaar in een uitkeringsgezin.
Cijfers van Verwey Jonker Instituut worden niet meer geüpdatet. De gegevens vanaf 2021 zijn dus onbekend.

Bron: Verwey Jonker instituut - Kinderen in Tel
Periode Begroting Jaarrekening
2020 3% 2%
2021 3% 0%
2022 3% 0%
2023 3% 0%

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Begroting 2023 Begrotingswijzigingen 2023 Begroting 2023 na wijz. Werkelijk 2023 Saldo 2023
Lasten
1 Sociaal Domein 30.536 5.741 36.277 36.912 -635
Baten
1 Sociaal Domein -5.263 -4.322 -9.585 -15.881 6.295
Gerealiseerd saldo van baten en lasten 25.273 1.419 26.692 21.031 5.661

Jaarverslag - Financiële analyse programma 1

Wat hebben wij bereikt?

Terug naar navigatie - Wat hebben wij bereikt?

Taakvelden Programma 1

Terug naar navigatie - Taakvelden Programma 1

De financiële analyse bevat verklaringen van over- en onderschrijdingen groter dan € 25.000,- op de taakvelden.

Wat hebben wij gedaan?