Omschrijving (toelichting)
We zijn een gemeente die dicht bij de inwoners in de samenleving staat.
- De in te stellen raadswerkgroep Bestuur en Dienstverlening gaat vanuit haar volksvertegenwoordigende rol een bijdrage leveren aan de verbetering van de gemeentelijke dienstverlening, met name door signalen vanuit de samenleving onder de aandacht te brengen en het college gevraagd en ongevraagd van advies te dienen.
- Uit oogpunt van goed werkgeverschap besteden we blijvend aandacht aan het aspect werkdruk in de gemeentelijke organisatie en nemen we waar nodig passende maatregelen.
Kwaliteit (toelichting)
De eerste focus is gelegd op het verder onder de aandacht krijgen van het thema dienstverlening. Dit o.b.v. eigen waarnemingen en o.b.v. signalen uit de werkgroep Bestuur en Dienstverlening. Onafhankelijk onderzoek van de telefonische dienstverlening laat een verbetering zien van een score van 5.6 naar score van 7.6. Daarbij is een feedbacktool geïmplementeerd bij de balie burgerzaken en de website/webformulieren. Hier zijn in 1 kwartaal ruim 2000 reacties op gekomen welke wekelijks worden geëvalueerd. In 2024 wordt de mogelijkheid toegevoegd om contact op te nemen met feedbackgevers om meer verduidelijking te vragen en/of terugkoppeling te geven.
Werkdruk
Naar aanleiding van een analyse blijkt de werkdruk met name bij de ontwikkelteams (samenleving, ROV) te liggen. In afstemming met college, directie en de teams zijn portfoliotafels ingericht waar afstemming plaats vindt over de vraag of een nieuw/aangepast project opgepakt kan worden en wat hiervoor nodig is. Tevens is een inventarisatie gemaakt van lopende projecten en is een prioritering aangegeven in wat wel/niet opgepakt wordt. Naast de structuur is ook meer aandacht gekomen voor de individuele medewerker om die beter te coachen in het beheersen van de werkdruk zoals persoonlijke leiderschapsprogramma's en cursussen time management. In het laatste medewerkersonderzoek laten de cijfers ook een verbetering zien t.o.v. de vorige meting.