1. Blz. 1 Jaarstukken 2017 van de gemeente Nunspeet
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Raadsvoorstel
        1. Blz. 4 Raadsvoorstel
      2. Blz. 5 Jaarverslag - Algemene gegevens
        1. Blz. 6 Jaarverslag - Samenstelling bestuur met portefeuilleverdeling
          1. Blz. 7 Samenstelling bestuur met portefuilleverdeling
        2. Blz. 8 Jaarverslag - Kerngegevens
          1. Blz. 9 1.2 Kerngegevens
      3. Blz. 10 Jaarverslag - Programmaverantwoording
        1. Blz. 11 Programmaverantwoording
        2. Blz. 12 Specificatie programmaverantwoording
      4. Blz. 13 Jaarverslag - Programma 1 Sociaal Domein
        1. Blz. 14 Jaarverslag - Beleid programma 1
          1. Blz. 15 Inleiding
          2. Blz. 16 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 17 Wat hebben wij bereikt?
            1. Blz. 18 Actieve inzet op re-integratie samen met het bedrijfsleven en de Inclusief Groep
              1. Blz. 19 Het afleggen van bedrijfsbezoeken door de jobcoach en bestuurder en het bezoeken van bedrijfsbijeenkomsten
              2. Blz. 20 Invulling van het regionaal werkbedrijf “Factor werkt in samenwerking met de Noord-Veluwse Werkkamer
              3. Blz. 21 Uitvoering geven aan de samenwerking met de Inclusief Groep en werkgevers voor de Participatiewet
              4. Blz. 22 Verdere besluitvorming over regionale samenwerking met de Inclusief Groep /Proson
            2. Blz. 23 Beperken instroom bijstand, ook door alternatieve maatregelen (bijvoorbeeld actieve job coaches)
              1. Blz. 24 De uitvoering van klantmanagement
            3. Blz. 25 Aan verlenen uitkering zoveel mogelijk de voorwaarde verbinden een tegenprestatie naar vermogen te leveren
              1. Blz. 26 Extra inzet op stimulering maatschappelijk nuttige activiteiten
            4. Blz. 27 Bij inkoop en aanbestedingen zo mogelijk ‘social return’ als contractvoorwaarde opnemen
              1. Blz. 28 Voorwaarden stellen dat opdrachtnemers (leerwerk)stages aanbieden en/of mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt en/of jongeren in dienst nemen
            5. Blz. 29 Nadrukkelijke aandacht voor fraudebestrijding en handhaving
              1. Blz. 30 Adequate reactie op signalen van misbruik
              2. Blz. 31 Inzet op het voorkomen van fraude door samenwerking “aan de poort” met de sociaal rechercheur
              3. Blz. 32 Nadrukkelijke aandacht voor fraudebestrijding en handhaving
            6. Blz. 33 Ontwikkelen van nieuw beleid voor armoedebestrijding met specifieke aandacht voor ouderen en kinderen
              1. Blz. 34 Uitvoering geven aan de in 2015 vastgestelde verordening minima in samenhang met de collectieve zorgverzekering inclusief extra pakket
            7. Blz. 35 Maximaal benutten wettelijke mogelijkheden categoriale bijstand
              1. Blz. 36 Gerealiseerd via de vastgestelde minimaverordening en afgesloten collectieve zorgverzekering
            8. Blz. 37 Faciliteren mogelijke realisatie ‘meer-met-minderhuis’
              1. Blz. 38 Verder vormgeven faciliteren mogelijke realisatie ‘meer-met-minderhuis’
            9. Blz. 39 Stimuleren algemene voorzieningen
              1. Blz. 40 Het convenant met Omnia en Stimenz wordt uitgevoerd en door integraal te werken worden partijen bij elkaar betrokken
            10. Blz. 41 Continueren ingezette beleid samenwerking welzijnsorganisaties
            11. Blz. 42 Actief burgerschap
            12. Blz. 43 Preventie van kwetsbaarheid
            13. Blz. 44 Goede toegang tot maatschappelijke ondersteuning
            14. Blz. 45 Beschikbaarheid cliëntondersteuning
            15. Blz. 46 Ondersteuning mantelzorgers en vrijwilligers
            16. Blz. 47 Kwalitatief goede ondersteuning
            17. Blz. 48 Keuzevrijheid
            18. Blz. 49 Financieel bijstaan van inwoners die ondersteuning nodig hebben maar dit niet kunnen betalen
            19. Blz. 50 Integrale werkwijze 4D breed
            20. Blz. 51 Actief inzetten op zorgmijders
            21. Blz. 52 Goede toegankelijkheid in het openbare leven
            22. Blz. 53 Bieden van beschermd wonen
            23. Blz. 54 Voorkomen en bestrijden van huiselijk geweld
            24. Blz. 55 Stimuleren omslag van ‘schulden saneren’ naar ‘schulden voorkomen’ samen met maatschappelijk betrokken partijen; een zelfde aanpak hanteren bij huisuitzettingen
              1. Blz. 56 Het convenant met Omnia en Stimenz wordt uitgevoerd en door integraal te werken worden partijen bij elkaar betrokken
            25. Blz. 57 Versterken samenwerking Straathoekwerk met organisaties jeugdwelzijnswerk
              1. Blz. 58 Uitvoering van een (door)ontwikkeling en versterking van Straathoekwerk
            26. Blz. 59 Specifieke aandacht geven aan kwetsbare jonge mensen die de leeftijdgrens hebben bereikt voor jongerenwerk
              1. Blz. 60 Werken aan intensieve samenwerking tussen consulenten binnen het sociaal domein
            27. Blz. 61 Hernieuwd en eigentijds inrichten jongerenparticipatie
              1. Blz. 62 Ondersteuning en ontwikkeling van jongerenparticipatie betrekken bij genoemde doorontwikkeling en versterking van straathoekwerk en jeugdwelzijnswerk in 2018.
            28. Blz. 63 Mogelijkheid van persoonsgebonden budget (PGB) (of vergelijkbare systematiek) blijft bestaan
              1. Blz. 64 Het PGB instrument in de Wmo verordening en Verordening Jeugdhulp (blijven) waarborgen
            29. Blz. 65 Zoveel mogelijk garanderen optimale keuzevrijheid cliënten wat betreft zorg, alsmede (ook identiteitsgebonden) zorgaanbieders betrekken bij aanbestedingstrajecten
              1. Blz. 66 Identiteitsgebonden zorgaanbieders kunnen bij de gevraagde kwaliteitseisen in 2018 meedoen bij aanbestedingen voor maatwerkvoorzieningen Wmo en Jeugd
            30. Blz. 67 Identiteitsgebonden en kerkelijke hulpverleningsorganisaties behouden plaats in lokale zorgnetwerk
              1. Blz. 68 Identiteitsgebonden en kerkelijke hulpverleningsorganisaties nemen in 2018 deel aan overleggen van het lokale zorgnetwerk
            31. Blz. 69 Ontwikkelen specifiek beleid met oogmerk meer aandacht voor mantelzorgers en respijtzorg
              1. Blz. 70 In het Wmo-beleidsplan 2017-2020 is dit beleid opgenomen en wordt uitgevoerd door de welzijnsinstellingen
            32. Blz. 71 Stimuleren zo lang en zelfstandig mogelijk thuis wonen van ouderen (speciale aandacht tegengaan eenzaamheid)
              1. Blz. 72 Uitvoering preventieve huisbezoeken door het welzijnswerk
            33. Blz. 73 Continueren inzet op regierol gemeente voor voorzieningen ouderen, met betrokkenheid ouderenbonden
              1. Blz. 74 Het bestuurlijk overleg met de ouderenbonden wordt in 2018 voortgezet
            34. Blz. 75 Continueren ingezette beleid samenwerking welzijnsorganisaties voor ouderen
            35. Blz. 76 Vrijwilligersvervoer voor ouderen betaalbaar houden
            36. Blz. 77 Ondersteunen wijk- en kernen gericht werken in co-creatie en samenwerking met inwoners, onder andere door burgerfonds ‘Vitale kernen’
              1. Blz. 78 Middels burgerfonds lokale initiatieven door burgers stimuleren, zo veel mogelijk in samenwerking met de buurt-/dorpsverenigingen
            37. Blz. 79 Prioriteit geven aan in samenhang oppakken van de drie decentralisaties op het gebied van jeugd, zorg en participatie
              1. Blz. 80 Vanuit onze regierol dragen wij zorg voor een samenhangende verdere vormgeving van de transities
            38. Blz. 81 Uitvoering geven aan nieuw beleid 2017 - 2020
              1. Blz. 82 Formatie afdeling BeM, team Samenleving - 1 fte - jeugd
          4. Blz. 83 Beleids- en prestatie indicatoren
          5. Blz. 84 Wat heeft het gekost?
        2. Blz. 85 Jaarverslag - Financiële analyse programma 1
          1. Blz. 86 Financiële analyse
            1. Blz. 87 Taakvelden Programma 1
              1. Blz. 88 1.1 Samenkracht en burgerparticipatie
              2. Blz. 89 1.2 Wijkteams
              3. Blz. 90 1.3 Inkomensregelingen
              4. Blz. 91 1.5 Arbeidsparticipatie
              5. Blz. 92 1.6.1 Maatwerkvoorzieningen (WMO) BeM
              6. Blz. 93 1.6.2 Maatwerkvoorzieningen (WMO) Dienstverlening
              7. Blz. 94 1.7.1 Maatwerkdienst-verlening 18+
              8. Blz. 95 1.7.2 Maatwerkdienst-verlening 18-
              9. Blz. 96 1.81 Geëscaleerde zorg 18+
              10. Blz. 97 1.82 Geëscaleerde zorg 18-
      5. Blz. 98 Jaarverslag - Programma 2 Onderwijs
        1. Blz. 99 Jaarverslag - Beleid programma 2
          1. Blz. 100 Inleiding
          2. Blz. 101 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 102 Wat hebben wij bereikt?
            1. Blz. 103 Maximale inzet op voorkomen schooluitval
              1. Blz. 104 Uitvoering geven aan Beleidsplan Leerlingzaken en Uitvoeringsprogramma VSV  (RMC functie)
            2. Blz. 105 Inhoudelijke activering Integraal Kindcentra
              1. Blz. 106 We voeren samen met de schoolbesturen een gemeenschappelijke agenda uit.
            3. Blz. 107 Inspanning tot behoud openbaar onderwijs in Nunspeet
              1. Blz. 108 Afspraken maken over verdeling van verantwoordelijkheden ten aanzien van openbaar onderwijs
            4. Blz. 109 Hoger VVE bereik
              1. Blz. 110 Via subsidieverstrekking sturen op verbetering van de basiskwaliteit van het aanbod (harmonisatie) en opheffing non-bereik
            5. Blz. 111 Volgen van ontwikkelingen in voor- en vroegschoolse educatie
            6. Blz. 112 Realisatie Kindcentra Nunspeet Oost binnen afgegeven raadskader
              1. Blz. 113 Gemeenteraad vragen kaders vast te stellen en budget beschikbaar te stellen
            7. Blz. 114 Inzetten op behoud van breed aanbod voortgezet onderwijs in Nunspeet
              1. Blz. 115 OOGO voeren over nieuw RPO
            8. Blz. 116 Investeren in onderwijshuisvesting en- omgeving
            9. Blz. 117 Uitvoering geven aan nieuw beleid 2017 - 2020
              1. Blz. 118 Verbetering toegankelijkheid voorschoolse voorzieningen (peuters en kostwinnersgezinnen)
          4. Blz. 119 Beleids- en prestatie indicatoren
          5. Blz. 120 Wat heeft het gekost?
        2. Blz. 121 Jaarverslag - Financiële analyse programma 2
          1. Blz. 122 Doelstellingen
            1. Blz. 123 Taakvelden programma 2
              1. Blz. 124 2.1 Openbaar onderwijs
              2. Blz. 125 2.2 Onderwijshuisvesting
              3. Blz. 126 2.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
      6. Blz. 127 Jaarverslag - Programma 3 Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Stedelijke Vernieuwing (VHROSV)
        1. Blz. 128 Jaarverslag - Beleid programma 3
          1. Blz. 129 Inleiding
          2. Blz. 130 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 131 Wat hebben wij bereikt?
            1. Blz. 132 Uitvoering geven aan nieuw beleid 2017 - 2020
              1. Blz. 133 Actualisatie Woonvisie
              2. Blz. 134 Inrichten centrum en marktplein: Uitvoering detailhandels- en centrumvisie 2030
              3. Blz. 135 Omgevingswet
              4. Blz. 136 Uitvoering Detailhandels- en centrumvisie: Inrichten koppen Dorpsstraat
            2. Blz. 137 Ad-hoc beleid voorkomen en faciliteren mantelzorg, nevenactiviteiten etc.
              1. Blz. 138 Opstellen bestemmingsplan Woongebieden
              2. Blz. 139 Opstellen Verfijningsplan Buitengebied
            3. Blz. 140 Snel sturen op woningbouwbehoefte
              1. Blz. 141 Monitoren CPO Elspeet en Nunspeet
              2. Blz. 142 Monitoren CPO Hulshorst
              3. Blz. 143 Monitoren Woningbouw op Maat
              4. Blz. 144 Uitvoeren nieuwe woonvisie
              5. Blz. 145 Uitvoeren planontwikkelingen Molenbeek, Elspeet NoordWest en Weversweg
            4. Blz. 146 Verfijningsplan bestemmingsplan Buitengebied
            5. Blz. 147 Veilige en prettige woonomgeving creëren
              1. Blz. 148 Stimuleren clustering van voorzieningen en activiteiten op en rondom De Brem, De Veluwse Heuvel en Oranjehof/Kulturhus
            6. Blz. 149 Positieve insteek verkoop onrendabele stukjes groen aan particuliere aanwonenden
              1. Blz. 150 Uitvoeren snippergroenbeleid
            7. Blz. 151 Nadrukkelijke aandacht voor ‘gelijke gevallen, gelijk behandelen’
              1. Blz. 152 Indien van toepassing eerst beleid opstellen en dan principeverzoek behandelen
            8. Blz. 153 Continuering beleid en handhaving gericht tegen onrechtmatige bewoning recreatiewoningen
              1. Blz. 154 100% van alle nieuwe gevallen van onrechtmatige bewoning op recreatieparken oppakken
          4. Blz. 155 Beleids- en prestatie indicatoren
          5. Blz. 156 Wat heeft het gekost?
        2. Blz. 157 Jaarverslag - Financiële analyse programma 3
          1. Blz. 158 Doelstellingen
            1. Blz. 159 Taakvelden programma 3
              1. Blz. 160 3.1 Ruimtelijke Ordening
              2. Blz. 161 3.2 Grondexploitatie (niet-bedrijventerreinen)
              3. Blz. 162 3.3.1 Wonen en Bouwen ROV
              4. Blz. 163 3.3.2 Wonen en Bouwen VTH
      7. Blz. 164 Jaarverslag - Programma 4 Volksgezondheid en milieu
        1. Blz. 165 Jaarverslag - Beleid programma 4
          1. Blz. 166 Inleiding
          2. Blz. 167 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 168 Wat hebben wij bereikt?
            1. Blz. 169 Continueren integraal gezondheidsbeleid met aandacht voor diverse aanpalende beleidsterreinen
              1. Blz. 170 Uitvoering geven aan de beleidsnota Samen voor een gezond Noord-Veluwe 2017-2021
            2. Blz. 171 Ondersteunen bewustwording volksgezondheid door voorlichting en educatie, met als uitgangspunt de eigen verantwoordelijkheid van mensen
              1. Blz. 172 Regionale preventieve voorlichtingsprojecten voor leefstijlverandering, zoals ‘Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG)
            3. Blz. 173 Verslavingsbeleid relateren aan regelgeving, handhaving, preventie en educatie en bewustwording
              1. Blz. 174 Het project GEDRAG omvat diverse (verslavings)preventielessen voor alle scholen in de gemeente Nunspeet, ter bevordering van de bewustwording van een gezonde leefstijl onder de jeugd
            4. Blz. 175 Verkennen mogelijkheden Energieakkoord
              1. Blz. 176 Uitbouwen van het digitaal energieloket
            5. Blz. 177 Stimuleren en ondersteunen burgerinitiatieven duurzaamheid (duurzaamheidsleningen)
              1. Blz. 178 Inspanningen om een collectief van lokale bedrijven en actieve burgers van de grond te krijgen: energieambassadeurs
              2. Blz. 179 Inzetten van instrumenten voor duurzaamheid: isolatiesubsidies, ambtelijke ondersteuning
            6. Blz. 180 Stimuleren maatregelen tot scheiding afvalwater en hemelwater
              1. Blz. 181 Uitvoeren fase 1 hemelwatervisie
            7. Blz. 182 Invullen voorbeeldfunctie gemeente in relatie tot duurzaamheid
              1. Blz. 183 Plaatsen van zonnepanelen op gemeentelijke gebouwen
            8. Blz. 184 Uitvoering geven aan nieuw beleid 2017 - 2020
              1. Blz. 185 Afkoppelproject Nunspeet
              2. Blz. 186 Duurzaamheidslening
              3. Blz. 187 Haalbaarheidsonderzoek zonnepark “De Kril”
              4. Blz. 188 Riolering (vervangen diverse zaken)
              5. Blz. 189 Uitbreiding formatie Duurzaamheid
              6. Blz. 190 Uitvoeringsproject hemelwatervisie Elspeet
              7. Blz. 191 Uitwerken uitvoeringsplannen duurzaamheidbeleid
              8. Blz. 192 Vervanging afvalbakken Begraafplaatsen
              9. Blz. 193 Vervanging New Holland tuinbouwtrekker Boomer
              10. Blz. 194 Vervanging waterleiding begraafplaats Eperweg 51
              11. Blz. 195 Volksgezondheid algemeen
          4. Blz. 196 Beleids- en prestatie indicatoren
          5. Blz. 197 Wat heeft het gekost?
        2. Blz. 198 Jaarverslag - Financiële analyse programma 4
          1. Blz. 199 Doelstellingen
            1. Blz. 200 Taakvelden programma 4
              1. Blz. 201 4.1 Volksgezondheid
              2. Blz. 202 4.2.1 Riolering financiën
              3. Blz. 203 4.2.2 Riolering OR
              4. Blz. 204 4.2.3 Riolering Infra
              5. Blz. 205 4.3.1 Afval Financiën
              6. Blz. 206 4.3.2 Afval Openbare Ruimte
              7. Blz. 207 4.4.1 Milieubeheer BeM
              8. Blz. 208 4.4.2 Milieubeheer ROV
              9. Blz. 209 4.4.3 Milieubeheer VTH
              10. Blz. 210 4.5 Begraafplaatsen en crematoria
      8. Blz. 211 Jaarverslag - Programma 5 Verkeer, vervoer en waterstaat
        1. Blz. 212 Jaarverslag - Beleid programma 5
          1. Blz. 213 Inleiding
          2. Blz. 214 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 215 Wat hebben wij bereikt?
            1. Blz. 216 Vervanging openbare verlichting door LED-verlichting
              1. Blz. 217 Continueren vervangen verouderde armaturen wijkontsluitingswegen
            2. Blz. 218 Realiseren extra laadpunten elektrische auto’s, fietsen en scootmobielen
              1. Blz. 219 Faciliteren realisatie laadpunten (door marktpartijen) op basis van Regeling laadpalen elektrisch vervoer Nunspeet 2012.
            3. Blz. 220 Realiseren sluitend netwerk wandel-, fiets- en ruiterpaden
              1. Blz. 221 Onderzoek naar het bestaande netwerk van wandel-, fiets- en ruiterpaden uitgevoerd
            4. Blz. 222 Inzetten op ‘verlevendiging’ Marktplein na afstemming met betrokken partijen
              1. Blz. 223 Uitvoeren uitkomsten van een startnotitie over het gebruik van het Marktplein
            5. Blz. 224 Realiseren herinrichting De Brink in Elspeet
              1. Blz. 225 Opstellen van een voorstel over herinrichtingsplan de Brink, Elspeet
            6. Blz. 226 Onderzoeken mogelijkheid faciliteren bewaakte fietsenstalling mogelijk met inzet van mensen met achterstand tot de arbeidsmarkt
              1. Blz. 227 In kaart brengen van de behoeften aan een bewaakte fietsenstalling en invulling hieraan geven
            7. Blz. 228 Advies uitbrengen met betrekking tot (financiële) mogelijkheid ondertunneling spoorwegovergang Eperweg in relatie tot aanleg oostelijke rondweg en bedrijventerrein De Kolk
              1. Blz. 229 Onderzoeken van en adviseren over mogelijkheden ondertunneling spoorwegovergang Eperweg
            8. Blz. 230 Onderzoek verkeersafwikkeling Stationsomgeving in relatie tot financiële haalbaarheid
            9. Blz. 231 Continueren aandacht voor verkeerseducatie en gedragsbeïnvloeding
              1. Blz. 232 Voortzetten van het huidige beleid: communicatie en educatie over verkeer en gedrag
            10. Blz. 233 Geen betaald parkeren
              1. Blz. 234 Voortzetten van het huidige beleid betaald parkeren
            11. Blz. 235 Evalueren gerealiseerde uitbreiding blauwe zone in dorpscentrum Nunspeet
              1. Blz. 236 Evaluatie opheffing blauwe zone
            12. Blz. 237 Realiseren oplossingen verkeers- en parkeerproblematiek in Vierhouten
              1. Blz. 238 Er zal een openbaar parkeerterrein op de hoek Ganzenakker - Nunspeterweg worden aangelegd
            13. Blz. 239 Faciliteren realisatie evenemententerrein via particulier initiatief
              1. Blz. 240 Mogelijkheden onderzoeken tot realisatie evenemententerrein
            14. Blz. 241 Uitvoering geven aan nieuw beleid 2017 - 2020
              1. Blz. 242 Inrichting parkeerplaats Whemeterrein
              2. Blz. 243 Oostelijke rondweg
              3. Blz. 244 Optimalisatie van het fietsknooppuntensysteem Veluwe
              4. Blz. 245 Project stationsomgeving
              5. Blz. 246 Straatverlichting
              6. Blz. 247 Vervanging New Holland T4030
              7. Blz. 248 Vervanging veegmachine (extra eisen t.a.v. duurzaamheid en arbo)
              8. Blz. 249 Vervanging vrachtwagen groot i.v.m. aanvullend eisen rondom duurzaamheid en arbo
          4. Blz. 250 Beleids- en prestatie indicatoren
          5. Blz. 251 Wat heeft het gekost?
        2. Blz. 252 Jaarverslag - Financiële analyse programma 5
          1. Blz. 253 Doelstellingen
            1. Blz. 254 Taakvelden programma 5
              1. Blz. 255 5.1.1 Verkeer, Wegen en Water Openbare Ruimte
              2. Blz. 256 5.1.2 Verkeer, Wegen en Water Infra
              3. Blz. 257 5.2 Parkeren
              4. Blz. 258 5.4 Economische havens en waterwegen
              5. Blz. 259 5.5 Openbaar Vervoer
      9. Blz. 260 Jaarverslag - Programma 6 Veiligheid
        1. Blz. 261 Jaarverslag - Beleid programma 6
          1. Blz. 262 Inleiding
          2. Blz. 263 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 264 Wat hebben wij bereikt?
            1. Blz. 265 Maximaal inzetten op gebiedsdekkend ambulancevervoer (inclusief onderzoek mogelijkheid vaste ambulancepost) met aanrijtijden binnen de landelijke norm
              1. Blz. 266 Overleg plegen met ambulancedienst over wettelijke aanrijtijden met behoud tijdelijk standplaats Nunspeet en behoud van inzet First Responder
            2. Blz. 267 Waar nodig versterken concept Hart Veilig Wonen
              1. Blz. 268 Actief werven vrijwilligers en deelnemende AED’en voor concept Hart veilig wonen
            3. Blz. 269 Inzetten op zichtbaarheid wijkagenten, onder andere door wijkgerichte inzet (niet: themagericht)
            4. Blz. 270 Stimuleren actieve rol samenleving op het gebied van veiligheid en vaststellen nieuw Integraal Veiligheidsplan
              1. Blz. 271 Uitvoeringsplan IVP 2018
            5. Blz. 272 Specifieke aandacht voor geluidsoverlast bij buitenevenementen (onder meer geluidsniveaus en eindtijden)
              1. Blz. 273 Uitvoeren gerichte geluidmetingen bij daarvoor in aanmerking komende evenementen en de uitkomst hiervan betrekken bij de evaluatie van het evenementenbeleid.
            6. Blz. 274 Adequate aanpak overlast jaarwisselingen op basis van evaluatie en zo nodig bijstelling van beleid
              1. Blz. 275 Afspraken maken met inwoners, buurt- en dorpsverenigingen om de jaarwisseling ordentelijk te laten verlopen
            7. Blz. 276 Indien nodig tegengaan van uitholling van de vrijwillige brandweer door regionalisering brandweer
              1. Blz. 277 Deelnemen aan de gebiedsgebondencommissie Veluwe West
            8. Blz. 278 Uitvoering geven aan nieuw beleid 2017 - 2020
              1. Blz. 279 Brandweergarage, Elburgerweg Nunspeet
          4. Blz. 280 Beleids- en prestatie indicatoren
          5. Blz. 281 Wat heeft het gekost?
          6. Blz. 282 Financiële analyse
        2. Blz. 283 Jaarverslag - Financiële analyse programma 6
          1. Blz. 284 Doelstellingen
            1. Blz. 285 Taakvelden programma 6
              1. Blz. 286 6.1 Crisisbeheersing en brandweer
              2. Blz. 287 6.2.1 Openbare orde en veiligheid BeM
              3. Blz. 288 6.2.2 Openbare orde en veiligheid VTH
      10. Blz. 289 Jaarverslag - Programma 7 Sport, cultuur en recreatie
        1. Blz. 290 Jaarverslag - Beleid programma 7
          1. Blz. 291 Inleiding
          2. Blz. 292 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 293 Wat hebben wij bereikt?
            1. Blz. 294 Participeren en investeren in programma ‘Noord-Veluwe Fietst!’
              1. Blz. 295 Onder voorbehoud van besluitvorming uitwerking geven aan project Noord-Veluwe Fietst! locatie Nunspeet (als onderdeel van Masterplan De Wiltsangh)
            2. Blz. 296 Stimuleren sport en beweging op scholen, in kernen en wijken door combinatiefunctionarissen
              1. Blz. 297 Uitvoering geven aan (ver)nieuw(d) plan van aanpak Impuls Brede School en buurtsportcoaches
            3. Blz. 298 Extra stimuleren sportfaciliteiten voor mensen met een beperking
              1. Blz. 299 Afronden onderzoek ondersteuning sporters met een beperking
              2. Blz. 300 Nader advisering over aanpassing c.q. implementatie (rijks)beleid
              3. Blz. 301 Voorzetting van Pilot Special Heroes 2017-2018
            4. Blz. 302 Uitwerking van nieuwbouw zwembad aan het Wezenland
              1. Blz. 303 Opstarten aanbesteding nieuwbouw zwembad
              2. Blz. 304 Uitvoering van aanbesteding nieuwbouw zwembad
            5. Blz. 305 Uitwerking Masterplan revitalisering van sportpark Wiltsangh
              1. Blz. 306 Concretisering van de wenselijke en noodzakelijke voorzieningen
              2. Blz. 307 Opstellen van een programma van eisen van de sporthal/turnhal
              3. Blz. 308 Opstellen van uitvoeringsplan
              4. Blz. 309 Starten van aanbesteding sportcomplex van zwembad, sporthal en turnhal (aangevuld met wenselijke voorzieningen)
            6. Blz. 310 Besluitvorming benodigde maatregelen tennisverenigingen Elspeet en Hulshorst en voetbalvereniging Vierhouten
              1. Blz. 311 Aanleg van nieuwe hybride speelveld VV Vierhouten
            7. Blz. 312 Onderzoek eigen bijdrage leden sportverenigingen
              1. Blz. 313 Afbouwen subsidieregeling jeugdleden van sportverenigingen
              2. Blz. 314 Ombuigen van vrijvallende financiële middelen
            8. Blz. 315 Ontwikkelen beleidsnota Sportaccommodaties in Nunspeet
              1. Blz. 316 Opstellen van een beleidsnota Sportaccommodaties in Nunspeet
            9. Blz. 317 Faciliteren komst museum in Elspeet, onder meer uit oogpunt van stimuleren burgerinitiatief
              1. Blz. 318 Het initiatief ter realisatie van het museum in Elspeet is gereed. De gemeente blijft dit nauwlettend volgen en faciliteert waar mogelijk en passend binnen het beleid
            10. Blz. 319 Stimuleren actieve of passieve deelname aan kunst voor alle inwoners
              1. Blz. 320 Uitvoering geven aan het beleidsnota Cultuur
            11. Blz. 321 Faciliteren beschikbaar stellen leegstaande winkels en bedrijfspanden aan kunstenaars
              1. Blz. 322 Afhankelijk van de uitkomsten van gesprekken met ondernemers en overlegorganen overgaan tot concrete acties
            12. Blz. 323 Specifieke aandacht voor eigen Nunspeetse historische en culturele kenmerken, zoals onze korpsen en koren en cultuurhistorische identiteit Nunspeetse ruimte
              1. Blz. 324 De gemeente biedt diverse mogelijkheden om maatschappelijk initiatief op het gebied van kunst en cultuur te stimuleren en de ambitie van ‘Nunspeet kunstenaarsdorp’ verder uit te dragen
            13. Blz. 325 Beschikbaar houden van een gedeelte van de gelden voor muziekonderwijs in Nunspeet, met restrictie dat als gevolg van verzelfstandiging een efficiency- en effectiviteitsslag mogelijk is
              1. Blz. 326 Inzet op verbinding met lokale verenigingen
            14. Blz. 327 Faciliteren toekomstbestendige bibliotheek die minder kost, waardevol blijft voor de samenleving en extra aandacht heeft voor ouderen en jeugd
              1. Blz. 328 De bibliotheek bij de transitie in regionaal verband begeleiden en waar nodig bijsturen
            15. Blz. 329 Uitgaan van basisniveau plus openbaar groen, bij toegangswegen, begraafplaatsen en parken
              1. Blz. 330 Voortzetten van het huidige kwaliteitsniveau op basis van het beheerplan
            16. Blz. 331 Geen afsluiting van zandwegen en -paden en mogelijkheden onderzoeken toegankelijkheid van de natuur te vergroten
              1. Blz. 332 Onderzoek van maatregelen voor vergroting van de toegankelijkheid van de natuur uitgevoerd en aanpassingen gerealiseerd
            17. Blz. 333 Onderzoeken van mogelijkheden wijken en kernen te betrekken bij onderhoud openbare ruimte
              1. Blz. 334 Voorbereiden van onderzoeken (via dorps- en buurtverenigingen) van mogelijkheden zelfwerkzaamheid bij onderhoud openbare ruimte door bewoners
            18. Blz. 335 Uitvoering geven aan nieuw beleid 2017 - 2020
              1. Blz. 336 De Harmonie, Lindelaan 1 Nunspeet
              2. Blz. 337 Extra bijdrage Streekarchivariaat ter voorbereiding aansluiting E-Depot
              3. Blz. 338 Gymzaal Vierhouterweg 14 Elspeet
              4. Blz. 339 Invullen vacature groene boa domein II
              5. Blz. 340 Kunstgrasvoorziening
              6. Blz. 341 Vervanging mobiele watertank
              7. Blz. 342 Vijverpartij de Bunte baggeren
              8. Blz. 343 Woodstock inventarisatie bossen Nunspeet
          4. Blz. 344 Beleids- en prestatie indicatoren
          5. Blz. 345 Wat heeft het gekost?
        2. Blz. 346 Jaarverslag - Financiële analyse programma 7
          1. Blz. 347 Doelstellingen
            1. Blz. 348 Taakvelden programma 7
              1. Blz. 349 7.1 Sportbeleid en activering
              2. Blz. 350 7.2.1 Sportaccommodaties BeM
              3. Blz. 351 7.2.2 Sportaccommodaties Openbare Ruimte
              4. Blz. 352 7.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
              5. Blz. 353 7.4 Musea
              6. Blz. 354 7.5.1 Cultureel erfgoed BeM
              7. Blz. 355 7.5.2 Cultureel erfgoed Openbare Ruimte
              8. Blz. 356 7.5.3 Cultureel erfgoed ROV
              9. Blz. 357 7.6 Media
              10. Blz. 358 7.7.1 Openbaar Groen en (openlucht) recreatie BeM
              11. Blz. 359 7.7.2 Openbaar Groen en (openlucht) recreatie Openbare Ruimte
      11. Blz. 360 Jaarverslag - Programma 8 Economische zaken
        1. Blz. 361 Jaarverslag - Beleid programma 8
          1. Blz. 362 Inleiding
          2. Blz. 363 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 364 Wat hebben wij bereikt?
            1. Blz. 365 Optimaliseren gemeentelijke dienstverlening aan ondernemers via bedrijfscontactfunctionaris
              1. Blz. 366 Voortzetting activiteiten van de bedrijfscontactfunctionaris
            2. Blz. 367 Regionaal maximaal inzetten op arbeidsmarktbeleid, mensen met arbeidsbeperking en andere inrichting sociale werkvoorziening
              1. Blz. 368 Het afleggen van bedrijfsbezoeken door de jobcoach en bestuurder en het bezoeken van bedrijfsbijeenkomsten
              2. Blz. 369 Invulling van het regionaal werkbedrijf “Factor werkt in samenwerking met de Noord-Veluwse Werkkamer
              3. Blz. 370 Uitvoering geven aan de samenwerking met de Inclusief Groep en werkgevers voor de Participatiewet
              4. Blz. 371 Verdere besluitvorming over regionale samenwerking met de Inclusief Groep /Proson
            3. Blz. 372 Invullen voorbeeldfunctie gemeente Nunspeet als werkgever door aanbieden stage-/werkplekken en in dienst nemen van mensen met achterstand tot de arbeidsmarkt
              1. Blz. 373 Voortzetting inspanningen voor het in dienst nemen van mensen met achterstand tot de arbeidsmarkt
              2. Blz. 374 Voorzetting gemeentelijk beleid voor stages en werkervaringsplaatsen
            4. Blz. 375 Gerichte marketing ‘merk’ Nunspeet en stimuleren lokaal gastheerschap lokale VVV in samenhang met regionale promotie
              1. Blz. 376 Met VisitVeluwe worden zonodig nieuwe afspraken gemaakt over bovenregionale promotie en marketing
              2. Blz. 377 Voortzetting marketingoverleg
            5. Blz. 378 Ontwikkelen bedrijfslocaties, met name De Kolk en centrale bedrijvenlocatie Elspeet
              1. Blz. 379 Verdere invulling De Kolk met lokale bedrijven en afronding onderzoek naar de centrale bedrijvenlocatie in Elspeet
            6. Blz. 380 Breedband in het buitengebied
              1. Blz. 381 Op grond van het convenant met CIF afronden van haalbaarheidsonderzoeken aansluiten van alle gemeenten op breedband
            7. Blz. 382 Behouden schaapskudde met voldoende eigen middelen en toereikende subsidie
              1. Blz. 383 Realisatie nieuwe schaapskooi
            8. Blz. 384 Faciliteren ontwikkeling Randmeerkust (Nunspeet aan Zee), met inachtneming belangen agrariërs en natuur
              1. Blz. 385 Onderzoek mogelijkheden ontwikkeling en kwaliteitsimpuls Randmeerkust
            9. Blz. 386 Actieve invulling geven aan programma ‘Vitale vakantieparken’
              1. Blz. 387 In het verlengde van regionale afspraken en de uitrol op Veluweniveau wordt er een beleidskader opgesteld
            10. Blz. 388 Realiseren Wi-Fi-netwerk in dorpscentrum
              1. Blz. 389 Realisatie Wi-Fi-netwerk op het marktplein
          4. Blz. 390 Beleids- en prestatie indicatoren
          5. Blz. 391 Wat heeft het gekost?
        2. Blz. 392 Jaarverslag - Financiële analyse programma 8
          1. Blz. 393 Doelstellingen
            1. Blz. 394 Taakvelden programma 8
              1. Blz. 395 8.1 Economische ontwikkeling
              2. Blz. 396 8.2 Fysieke Bedrijfsinfrastructuur
              3. Blz. 397 8.3 Bedrijfsloket en Bedrijfsregelingen
              4. Blz. 398 8.4.1 Economische promotie BeM
              5. Blz. 399 8.4.2 Economische promotie Financiën
      12. Blz. 400 Jaarverslag - Programma 9 Bestuur en ondersteuning
        1. Blz. 401 Jaarverslag - Beleid programma 9
          1. Blz. 402 Inleiding
          2. Blz. 403 Bestuurlijke kaders
          3. Blz. 404 Wat hebben wij bereikt?
            1. Blz. 405 Nunspeet blijft een zelfstandige gemeente
              1. Blz. 406 Onderzoeken intergemeentelijke samenwerking vinden plaats in het kader van RNV 3.0 en NEO
            2. Blz. 407 Projecten ‘Nieuwe overheid’ en deregulering
              1. Blz. 408 Project Nieuwe overheid afgerond. Deregulering conform planning in uitvoering
            3. Blz. 409 Plan van aanpak kwaliteit van werk ambtelijke organisatie, nakoming afdoeningstermijnen, cultuur etc. (inclusief terugkoppeling aan raad)
              1. Blz. 410 In het kader van de organisatievisie Nunspeet in beweging ‘loopt’ een breed uitwerkingsprogramma. Nadrukkelijk is hierbij aandacht voor de genoemde ambities
            4. Blz. 411 Verder ontwikkelen digitale dienstverlening met het oog op wettelijke plicht
              1. Blz. 412 Conform de digitale agenda 2020 zijn alle producten digitaal beschikbaar op de website en vindt verdere doorontwikkeling van de digitale dienstverlening plaats.
            5. Blz. 413 Start maken met SMARTI meerjarenbegroting
              1. Blz. 414 Als gevolg van wijziging BBV overgaan tot invoering van de verplichte basisset van beleidsindicatoren
              2. Blz. 415 In samenspraak met (een delegatie van) de raad huidige set indicatoren herzien in relatie tot de verplichte basisset beleidsindicatoren
            6. Blz. 416 Zo laag mogelijke lastendruk; OZB alleen verhogen voor inflatie en mogelijk voor nieuw beleid
            7. Blz. 417 Uitvoering geven aan nieuw beleid 2017 - 2020
              1. Blz. 418 Aanschaf controle apparatuur voor identificatie van rijbewijzen, identiteitskaarten en paspoorten
              2. Blz. 419 Aanvulling structureel budget managementinformatiesysteem (inclusief begrotingsapp)
              3. Blz. 420 Aanvulling testomgeving zaakgericht werken
              4. Blz. 421 Implementatie zaakgericht werken
              5. Blz. 422 Informatieveiligheid
              6. Blz. 423 Inhuurbudget
              7. Blz. 424 Nieuwe modules binnen Civision Belastingen/I-objecten
              8. Blz. 425 Opknappen vergaderkamers 1, 2 en 5 en kantine
              9. Blz. 426 Registratie niet authentieke gegevens
              10. Blz. 427 Taxatie gemeentelijke gebouwen ten behoeve van de opstalverzekering
              11. Blz. 428 Toolkit Informatie voorziening
              12. Blz. 429 Verhoging onderhoudsbudget software algemeen
              13. Blz. 430 Vervanging airco serverruimte
              14. Blz. 431 Vervanging Oracle Cluster
          4. Blz. 432 Beleids- en prestatie indicatoren
          5. Blz. 433 Wat heeft het gekost?
        2. Blz. 434 Jaarverslag - Financiële analyse programma 9
          1. Blz. 435 Doelstellingen
            1. Blz. 436 Taakvelden programma 9
              1. Blz. 437 9.1 Bestuur
              2. Blz. 438 9.10 Mutaties reserves
              3. Blz. 439 9.2 Burgerzaken
              4. Blz. 440 9.3 Beheer overige gebouwen en gronden
              5. Blz. 441 9.4.1 Overhead, ondersteuning organisatie, BeM
              6. Blz. 442 9.4.2 Overhead, ondersteuning organisatie, Financiën
              7. Blz. 443 9.4.3 Overhead, ondersteuning organisatie, Openbare ruimte
              8. Blz. 444 9.4.4 Overhead, ondersteuning organisatie, Informatie
              9. Blz. 445 9.4.5 Overhead, ondersteuning organisatie, Infra
              10. Blz. 446 9.4.6 Overhead, ondersteuning organisatie, POFO
              11. Blz. 447 9.5 Treasury
              12. Blz. 448 9.61 OZB woningen
              13. Blz. 449 9.62 OZB niet-woningen
              14. Blz. 450 9.64 Belastingen Overig
              15. Blz. 451 9.7 Algemene Uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds
              16. Blz. 452 9.8 Overige baten en lasten
              17. Blz. 453 9.9 Vennootschapsbelasting (VpB)
      13. Blz. 454 Jaarverslag - Paragrafen
        1. Blz. 455 Jaarverslag - Paragraaf Weerstandsvermogen
          1. Blz. 456 Inleiding
          2. Blz. 457 Weerstandscapaciteit
          3. Blz. 458 Weerstandscapaciteit 2017
          4. Blz. 459 Risicomanagement in relatie tot het weerstandsvermogen
          5. Blz. 460 Analyse en beoordelen van de risico’s
          6. Blz. 461 a. Juridische risico’s
          7. Blz. 462 b. Financiële risico’s
          8. Blz. 463 c. Personele / organisatorische risico’s
          9. Blz. 464 d. Grondexploitatie en strategische aankopen risico’s
          10. Blz. 465 e. Milieurisico’s
          11. Blz. 466 f. Verbonden partijen
          12. Blz. 467 g. Risico’s sociaal domein
          13. Blz. 468 h. Reguliere risico’s
          14. Blz. 469 Beheersing van risico’s
          15. Blz. 470 Financiële vertaling van de risico’s
          16. Blz. 471 Beoordeling weerstandsvermogen
          17. Blz. 472 Financiële kerngetallen
          18. Blz. 473 Toelichting kengetallen
        2. Blz. 474 Jaarverslag - Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 475 Algemeen
          2. Blz. 476 Waterbeheer
          3. Blz. 477 Wegenbeheer
          4. Blz. 478 Openbaar groen
          5. Blz. 479 Openbare verlichting
          6. Blz. 480 Bossen en natuurterreinen
          7. Blz. 481 Gebouwen
        3. Blz. 482 Jaarverslag - Paragraaf Financiering
          1. Blz. 483 Algemeen
          2. Blz. 484 Schatkistbankieren
          3. Blz. 485 Risicobeheer
          4. Blz. 486 Rentebeleid (renterisico's)
          5. Blz. 487 Liquiditeitspositie
          6. Blz. 488 Leningenportefeuille
          7. Blz. 489 Geïnvesteerd vermogen/financieringsstructuur
          8. Blz. 490 Omslagrente
          9. Blz. 491 Beheer beschikbare liquiditeiten
        4. Blz. 492 Jaarverslag - Paragraaf Bedrijfsvoering
          1. Blz. 493 Inleiding
          2. Blz. 494 Organisatieontwikkelingen
          3. Blz. 495 Kwaliteitszorg
          4. Blz. 496 Personeel- en organisatiebeleid
          5. Blz. 497 Planning & control
          6. Blz. 498 Administratieve organisatie en interne controle
          7. Blz. 499 Doelmatig- en doeltreffendheidonderzoeken
          8. Blz. 500 Informatiebeleid
          9. Blz. 501 Subsidies
        5. Blz. 502 Jaarverslag - Paragraaf Verbonden partijen
          1. Blz. 503 Algemeen
          2. Blz. 504 Bank Nederlandse Gemeenten NV
          3. Blz. 505 NV Alliander
          4. Blz. 506 NV Vitens
          5. Blz. 507 Gemeenschappelijke regeling Streekarchivariaat Noordwest-Veluwe
          6. Blz. 508 Regio Noord-Veluwe
          7. Blz. 509 Omgevingsdienst Noord-Veluwe
          8. Blz. 510 Leisurelands
          9. Blz. 511 Coöperatie gastvrije randmeren
          10. Blz. 512 Gemeentelijke of Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Gelre-IJssel
          11. Blz. 513 Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland
          12. Blz. 514 NV Inclusief Groep
          13. Blz. 515 NV Afvalsturing Friesland
          14. Blz. 516 Stichting primair openbaar onderwijs Noord-Veluwe (Proo)
        6. Blz. 517 Jaarverslag - Paragraaf Grondbeleid
          1. Blz. 518 Inleiding
          2. Blz. 519 Beleid in ontwikkeling
          3. Blz. 520 Bestaand beleid
          4. Blz. 521 Financieel kader
          5. Blz. 522 Actualiteit exploitatiegebieden
        7. Blz. 523 Jaarverslag - Paragraaf Gemeentelijke heffingen
          1. Blz. 524 Algemeen
          2. Blz. 525 Uitvoering Wet waardering onroerende zaken
          3. Blz. 526 Ad 1. Onroerende-zaakbelastingen
          4. Blz. 527 Ad 2. Recreatieve heffingen
          5. Blz. 528 Ad 3. Precariobelasting
          6. Blz. 529 Ad 4. Afvalstoffenheffing
          7. Blz. 530 Ad 5. Rioolheffing
          8. Blz. 531 Ad 6. Rechten
          9. Blz. 532 Kwijtschelding
          10. Blz. 533 Heffingen in Nunspeet: lokale lastendruk
      14. Blz. 534 Jaarrekening - Balans
        1. Blz. 535 Balans
      15. Blz. 536 Jaarrekening - Overzicht baten en lasten in de rekening en begrotingsrechmatigheid
        1. Blz. 537 Programmaverantwoording
        2. Blz. 538 Begrotingsrechtmatigheid
      16. Blz. 539 Jaarrekening - Waarderingsgrondslagen en resultaatbepaling
        1. Blz. 540 Foutenherstel
        2. Blz. 541 Grondslagen voor resultaatbepaling
      17. Blz. 542 Jaarrekening - Toelichting op de balans
        1. Blz. 543 Activa
          1. Blz. 544 Vaste activa
          2. Blz. 545 Vlottende activa
        2. Blz. 546 Passiva
          1. Blz. 547 Vaste passiva
          2. Blz. 548 Vlottende passiva
      18. Blz. 549 Jaarrekening - Incidentele baten en lasten
        1. Blz. 550 Incidentele baten en lasten
      19. Blz. 551 Jaarrekening - Publicatie Wet normering topinkomens
        1. Blz. 552 Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)
      20. Blz. 553 Jaarrekening - SiSa verantwoording (single information, single audit)
        1. Blz. 554 Verantwoordingsinformatie
      21. Blz. 555 Jaarrekening - Overzicht taakvelden
        1. Blz. 556 Overzicht taakvelden
      22. Blz. 557 Vaststellingsbesluit
        1. Blz. 558 Vaststellingsbesluit
      23. Blz. 559 Bijlagen
        1. Blz. 560 Bijlage 1a - Staat van reserves en voorzieningen
          1. Blz. 561 Staat van reserves en voorzieningen
        2. Blz. 562 Bijlage 1b - Recapitulatie mutaties reserves en voorzieningen
          1. Blz. 563 Recapitulatie mutaties reserves en voorzieningen
        3. Blz. 564 Bijlage 2 - Overheveling jaarbudgetten
          1. Blz. 565 Overhevelingen 2017
        4. Blz. 566 Bijlage 3 - Begrippenlijst
          1. Blz. 567 Begrippenlijst
    2. Activiteiten
    3. Zoeken
    4. Publicatie bijlagen
    5. Contact
    6. PrivacyStatement
    7. Sitemap